Under sanden

Roger Wilson 01:49 1 Jul 2001
[I]Under sanden[/I] är den första av François Ozons filmer som går upp på svenska biografer. Runt om i Europa har han redan skapat sig ett namn med sina provokativa filmer som ofta är fyllda med sex, våld, homoerotik och en fascination för livets skuggsidor. Därför är det lite typiskt att det är när Ozon byter riktning och uttryck som det slutliga genombrottet kommer. Efter att ha gjort spretiga, nästan spekulativa, filmer med innehåll som incest, våldtäkter och mord så vinner han den stora publiken med en stillsam, om än oroande film, om en kvinnas sorgearbete efter att hennes man försvunnit. Filmen inleder med att följa ett medelålders par, Marie och Jean, på deras semester. I ett lugnt tempo får vi se dem göra sina vardagssysslor. Men mitt i den loja vardagen inträffar katastrofen. Under en dag på stranden försvinner Jean. Han går i vattnet för att bada - men kommer aldrig tillbaka. Inga spår hittas av kroppen, så ingen vet om han är död eller bara flytt från sitt gamla liv. Efter den första chocken går Marie (Charlotte Rampling) in i sin egen värld, där det inte går att skilja på förnekelse, fantasi och verklighet. För i Maries liv finns Jean fortfarande där hos henne, i lägenheten. Hon lagar frukost åt honom och för kärleksfulla samtal över köksbordet. På samma sätt sköter hon sitt yttre perfekt, och ger intrycket att ha total kontroll över sitt liv. Men inuti rasar sorgen som hon vägrar släppa fram, rädslan för ensamheten som förtär henne. Charlotte Rampling spelar Marie med en precision som nästan är obehaglig. Luften kring henne nästan dallrar av närvaron. Och Ozon ackompanjerar henne med ett nedtonat berättande som ytterst omärkligt skapar en känsla av olust och oro. Och där han i sina tidigare filmer brutit av skådespeleriet med sagoinslag eller dansnummer, så bevisar han nu i stället att han behärskar även de små, små uttrycksmedlen. [I]Under sanden[/I] är François Ozons fjärde långfilm på tre år, och han är redan igång med förberedelserna för nästa. För efter att Rampling fått en comeback med [I]Under sanden[/I] så står nu de kvinnliga skådespelarna på kö för att jobba med 33-årige Ozon. 8 femmes heter hans nyaprojekt som på ensemblesidan kan sägas vara en fransk [I]Gossip[/I] - för vad ska man annars säga om namn som Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Fanny Ardant och Virginie Ledoyen i samma film? För dig som är nyfiken på den mer lössläppta Ozon så finns hans debutfilm [I]Sitcom[/I] utgiven på video sedan någon månad.
Sous le sable