Tigers film

Roger Wilson 23:02 23 Sep 2000
Sedan Disney köpte filmrättigheterna till böckerna om Nalle Puh i början av 60-talet har man gjort en handfull kortfilmer och desto fler tv-produktioner baserade på A A Milnes böcker. Några av kortfilmerna fogades 1977 samman till en långfilm - men Tigers film är den första "riktiga" långfilmen som Disney gjort om Nalle Puh & Co. När man nu tar steget över till det långa formatet har man valt att bygga intrigen kring Tiger, en av de figurer som faktiskt förekommer väldigt sparsamt i A A Milnes böcker. Det har troligtvis gett manusförfattarna ordentligt med svängrum, samtidigt som Tiger är en av Puh-böckernas minst utvecklade och nyanserade karaktärer. Storyn i [I]Tigers film[/I] går ut på att Tiger, efter att ha förorsakat en rad olyckor för sina vänner, ger sig iväg på jakt efter sin en miljö där han passar bättre in och inte behöver känna sig utanför. Kort sagt - en tigerfamilj. Efter några sångnummer, små och stora katastrofer och en hel del studsande så kommer Tiger till sist till insikten att det är hans vänner som är hans egentliga familj. Trots detta - för Disney - radikala och familjenormativt upplösande budskap så blir slutresultatet ändå en lite för enkel och platt historia. Kanske beror det på de övriga Puh-figurernas undanskymda roll och fokuseringen på en studsande, men korkad Tiger. Hans främsta karaktärsdrag, att hoppa runt och vara godhjärtad men korkad, går självklart hem hos den riktigt unga publiken men riskerar att bli enformiga i längden även för dem - och blir det absolut för de medföljande vuxna. Rent visuellt har man medvetet lagt sig till med en stil som ska påminna om teckningar i bilderböcker - en estetik som är helt i linje med berättandet och karaktärernas anspråkslösa ton. Däremot saknar man lite av den magi och stillsamma filosofi som i alla fall jag förknippar med Nalle Puh, istället fastnar man i läget "klibbig, lite fadd gullighet". Tigers Film är ingen av Disneys påkostade A-produktioner, men för alla föräldrar som hellre väljer en varm och medmänsklig historia än Pokémon så vill jag dock råda till en kortfattad grundkurs i Puh-kunskap med kidsen innan biobesöket. Introduktionen in i nallens värld är nämligen minimal, och utan den förlorar en redan lite tunn historia ännu mera mening.
The Tigger Movie