Snygg, sexig & singel

15:09 6 Jul 2002
Tre hippa Hollywoodkex förenar sig i fars där handlingen står klart lika snabbt och hårt som en scendörr slår igen på privatteatern - möt superstjärnan Cameron Diaz, semilegendaren Christina Applegate och asfaltsheta Selma Blair, som nu fått fullständig anorexi. Diaz i huvudrollen föreställer en dam som har djupa problem med att binda sig varaktigt till det motsatta könet, Applegate hennes ivriga partner in crime, Blair den unga mesen (usch jag tycker inte Selma Blair är nåt bra). Ogenans är de två förstnämndas melodi när de klättrar på skyhöga klackar längs de stupande backarna i filmens San Fransisco. De super, svär, dissar killar, kissar på sig, grisar med maten och är ändå absolut fab. En tjejsort jag inte känner mig helt främmande inför och det är ju festligt att vi fått en egen genre! Tanken är god, att visa hur sköna brudar är när de är sig själva, vilda, vackra, vansinniga och göra humor av det. Tyvärr har de inte bestämt sig huruvida det ska vara en smart- eller [I]Den där Mary[/I]-komedi. Dessutom är det ett faktum att huvuddelen av biopubliken och världens invånare i allmänhet vanligtvis blir superprovocerade av tjejer som gapar och tar för sig - säg en heterosexuell man som tycker det är kul? En kvinna som anser sig normal som inte känner sig hotad av det? Filmen präglas nu - inte mycket, men tillräckligt - av denna vetskap och gör att varken damerna, handlingen eller tempot någonsin kommer loss i den rätta roliga hysterin. De hade behövt ta sig över sin egen besvärsribba. Kommer att tänka på en sak Cameron Diaz själv sagt: "Om en tjej tar på sig något hon känner sig skitsnygg i kommer hon automatiskt se skitsnygg ut." Hade alla inblandade i den här filmen trott på att det här är sjukt kul, hade det ju blivit det. Diaz har för all del alltid haft komisk timing, och Applegate är riktigt bra i sin intensiva tolkning, men det blir löjligt när hon och Diaz i filmen ska skämta om sina förfallande kroppar, när de till synes är både smalare och mer vältränade än höjdhopperskan Kajsa Bergqvist. Och vad är det för TÖNT Cameron Diaz faller för? (För nördarna: Independentdrottningen Parker Posey har en liten roll och Applegates vackra pojkvän Johnathon Schaech en ännu mindre.)
Sweetest Thing