Scary Movie

Roger Wilson 18:06 4 Oct 2000
Miramaxägda bolaget Dimension har kammat hem storkovan genom att producera hela tre [I] Scream[/I] -filmer. Nu är det dags att krama den absolut sista kronan ur konceptet - parodin. En kanske svårare uppgift än normalt - [I] Scream[/I] -filmerna var ju i sig distanserat ironiska, självrefererande och kommenterade ständigt sin egen genre. Men om originalet är intelligent så finns det alltid en lösning. Var riktigt, riktigt korkad. Den uppgiften har i alla fall regissören Keenen Ivory Wayans lyckats med (tidigare har han också varit inblandad i gangsta-parodin [I] Don´t Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood[/I] som på svenska släpptes under namnet Ghetto Blaster). Ja, att man lyckas vara riktigt usel i en genre som domineras av filmer som Den nakna pistolen är väl nästan en bedrift i sig. Även om [I] Scream[/I] är huvudobjektet för lustigheterna så är listan över filmer som parodieras lång: [I] Jag vet vad du gjorde förra sommaren[/I], [I] Jag vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren[/I], [I] Matrix[/I], [I] Riverdance[/I], [I] American Pie[/I] och [I] Blair Witch Project[/I] är bara några av dem. Det är långt mellan skratten bland alla fisarna, krystade oneliners och sexskämt. Då hjälper det inte att man placerat in ett hyfsat begåvat återkommande bögskämt - den svarte killen som är lite FÖR intresserad av sin flickväns garderob och penisattacken han utsätts för på toaletten i parodin på toalettmordet i [I] Scream 2[/I]. För när allt kommer omkring är det här ändå bara för osofistikerat, och det känns särskilt ovärdigt när flera av filmerna man gör sig lustiga över faktiskt är smarta. Ja, frågan är om inte till och med [I] Scream 3[/I] med sin osannolika intrig och sitt hafsiga utförande är en bättre parodi på [I]Scream[/I]-filmerna än Scary Movie någonsin blir. Som slutbeviset på alltings jävlighet, förbereds det nu för en Scary Movie 2. Det är bara att stålsätta sig inför nästa smarta idé från Miramaxbossarna - att göra en film som parodierar [I]Scary Movie[/I] -filmerna.
Scary Movie