Rymdimperiet slår tillbaka

admin-kollegorna 13:44 23 May 2000
Trilogins återkomst torde vara en av de mest lönsamma affärerna sedan engelsmännen lurade av indianerna Manhattan för lite krimskrams. Renoveringen av filmerna har kostat cirka 110 miljoner kronor och den "nya" Stjärnornas krig spelade in drygt 280 miljoner. Den första helgen. Enbart i USA.Det kan kännas förmätet att enbart prata pengar och beräkning men det är ändå exakt det som det handlar om.För trots vissa instoppade nymodigheter, merparten av renoveringsbudgeten lades på den första filmen framgår det ändå mycket tydligt att Rymdimperiet slår tillbaka är en daterad film.Att, den nu dessutom redan kända, storyn är simpel, gjorde kanske inte så mycket för 17 år sedan men idag, när dylikt lättspådda kedjor av händelser brukar berättas i ett flera snäpp högre tempo, ter den sig mer än lovligt seg. En summering av filmen skulle kunna lyda som följer: hjältarna gömmer sig för Dart Vader, blir upptäckta, blir jagade, gömmer sig, blir upptäckta, blir jagade, gömmer sig. Gäspningarna är inte långt borta.Den otålige ser dessutom brister i stridsstrategierna vilka definitivt inte hade sett ut som de gör om de hade regisserats efter Gulf-kriget, han tröttas inför de många logiska luckorna, baxnar över den billiga humorn och önskar hela tiden att de fjolliga robotarna ska rosta sönder.Den ödmjuke försöker se filmens värde som tidsdokument men...nej, det finns egentligen bara en ljuspunkt för oss som tog del av trilogin när det begav sig: Harrison Ford hans stjärna lyste klart redan då.
The Empire Strikes Back