Rugrats - filmen

14:41 23 May 2000
Rugrats - filmen är baserad på en populär amerikansk TV-serie, som också visats i svensk TV4, om ett gäng uppfinningsrika och tämligen lillgamla ungar i tvåårsåldern. I Rugrats - filmen dimper en ny varelse ner i huvudpersonernas universum. Tommy får en lillebror och inser ganska omedlebart att saker och ting kommer vara annorlunda hädanefter. Större delen av filmen handlar sedan om ungarnas kidnappningsförsök av den nya bäbisen, och den våldsamma framfart som blir resultatet av att de, i just detta syfte, hoppar in i uppfinnarpappans inte helt funktionsdugliga ödleformade leksaksbil. Filmen är tecknad i den fulkantiga stil som utmärker många tecknade nittiotalsserier, men det finns också udda inslag med referenser till allt från Kubricks År 2001 - ett rymdäventyr via Spielbergs Indiana Jones-äventyr till klassiker som Trollkarlen från Oz och Disneys Bambi. Inget som de minsta barnen reagerar över kanske, men rätt kul för den äldre publiken. Till barnens vaktare adresseras också ett schematiskt försök till problematisering av föräldrarrollen, men i övrigt är filmen mest ägnad barnen. Kiss- och bajshumorn är i värsta bröderna Farrelly-klass, och sångnumrena lagom svängigt enkla. Musiken blev den främsta förnyelsen när serien gick från TV till filmmediet så långt från närmaste Disneyhylla har seriens skapare inte vågat sig att man struntat i de obligatoriska musikinslagen. Men man har lyckats bra med att integrera musiken, både berättarmässigt och stilmässigt, och de som i motsats till mig får se den svenska versionen kan ju komma ihåg att storheter som Billy Idol, Beck, Laurie Anderson och Patti Smith medverkar i originalversionens ljudspår.Trots en poppig ytan ligger filmens problembehandling och tematik inte långt från de sjuttiotalspedagogiska barnprogram som jag växte upp med. Filmen om Tommy, Chuckie, tvillingarna Phil och Lil och de andra vill på ett ganska seriöst plan ta upp ämnen och problem som vuxna ibland tenderar tro endast angår dem. Inte för att barn i tvåårsåldern kanske funderar särskilt mycket över svek mot vänner eller ansvar för jobbiga syskon, men för många i publiken är det säkert aktuella spörsmål.
The Rugrats Movie