Road Trip

Roger Wilson 21:31 25 Sep 2000
I efterdyningarna av [I]American Pie[/I] och bröderna Farrellys filmer så bjuder den amerikanska underhållningsindustrin nu oss på något så unikt som en film om collegeungdomar och sex. Huvudpersonen Josh försöker hålla liv i ett distansförhållande med flickvännen Tiffany. Olyckligtvis videofilmar han sig själv när han är otrogen, en videokassett som sedan av misstag skickas till Tiffany. För att förhindra katastrofen ger sig nu Josh och hans kamrater ut på en resa där de ska försöka hinna till Tiffany innan posten gör det. En road movie, där det händer en massa "galna" saker, alltså. Bland filmens höjdpunkter finns till exempel en scen där en kille stoppar en levande mus i munnen, en annan är när den smala och mesiga nördkillen ligger med en JÄTTEFET svart tjej. Det ekar tomt och ihåligt, och trots att upphovsmännen verkligen anstränger sig för att övertyga åskådaren om att [I]Road Trip[/I] är en rebellisk, uppkäftig och skamlös film så är den uppriktigt sagt bara mainstream. Allt är gjort förut, i[I] Deltagänget[/I], [I]Porky´s[/I] och en rad uppföljare. [I]Road Trip[/I] är helt enkelt lite för tam, för uppenbart imponerad av sin egen frispråkighet och drar lite för höga växlar på några nakna tuttar och billiga sex- och drogskämt. Man förstår att det är fråga om ett uppror - men inte mot vem eller vad. Nej, den enda innovationen i [I]Road Trip[/I] är en helt egen variation på tonårskillars rädsla för att bli analpenetrerade, den riktiga skräckscenen för alla grabbiga heteropojkar där ute. I ett desperat försök att tjäna pengar åt gänget får nämligen karaktären E.L. intensivmassage i anus av en sköterska när han tar extrajobb som spermadonator. Och han gillar det. Outrageous, kallar de sånt i USA, men jag tycker mest bara att det ser lite småmysigt ut.
Road Trip