Reine & Mimmi i fjällen

admin-kollegorna 14:18 23 May 2000
Det finns filmer som helt tydligt är uppkomna ur ett pockande behov av att få berätta en historia. Detta är [I]inte[/I] en sådan film. Här handlar det istället om rent ekonomisk kalkylerande. TV 4s såpa Tre Kronor ses av miljontals tittare och ett stort antal av dessa lär söka sig till biografen när seriens sturiga dragplåster, Reine (Heribertson) och hans pudelfrilla till fru, Mimmi, löper amok i fjällen. Miljonerna rullar in och genomsnittssvensken, som bara ser två filmer per år, har fått sig halva årets dos av filmkultur. Filmens existensberättigande känns med andra ord inte helt självklar, speciellt inte för de som inte har ansett sig ha tid att följa förlagan i TV. Heribertson har som vanligt utrustats med en rejäl arsenal av brutala och lätt roande repliker i söderkisanda (som aktör har han dock stora begränsningar och utanför karaktären Reine lär han få svårt att gå) och Ing-Marie Carlsson, en personlig favorit från diverse biroller genom tiderna, gör sin förortsböna med självklar pondus. Men de små stunder av relativ lycka som relationshumorn mellan dessa båda tidvis skänker, väger inte upp faktumet att den krystade ramintrigen, där en rånarliga trasar sönder huvudpersonernas semester, är mer än lovligt osannolik och tunn och framförallt svårt oengagerande. Det minst sagt otillfredsställande slutet skulle, om det inte vore för att Heribertson har lämnat Tre Kronors ensemble, kunna förklaras med att man redan har planerat en uppföljare. Nu får vi väl snarare se det som ett utslag av den bristande motivation som man får anta omger en dylik spinoff-produktion.