Pola X

02:12 10 May 2001
Det var tio år sedan Leos Carax förra film [I]De älskande på Pont-Neuf[/I] hade premiär, ett i mitt tycke utomordentligt svajigt kinematografiskt bygge. Med [I]Pola X[/I] är det nu dags för Carax att ta sig an uppgiften att filmatisera Herman Melvilles novell [I]Pierre; or,The Ambiguities[/I] (Pola kommer av initialerna i den franska översärttningen av Melvilles titel och X:et är menat att beteckna det tionde utkastet av filmens manus). I centrum för filmens berättelse står överklassynglingen Pierre (Guillaume Depardieu), författare till en uppmärksammad generationsroman under pseudonym. Tillsammans med sin mor Marie (som spelas av isdrottningen Catherine Deneuve) lever han ett bekymmerslöst dandyliv på ett vackert slottsliknande gods i Normandie. I filmens början står han i begrepp att gifta sig med sin fästmö Lucie (Delphine Chuillot). Han arbetar också på en ny bok. På väg en kväll till Lucie för att informera henne om datumet för deras bröllop stöter Pierre på Isabelle (Katerina Golubeva), en ung, hemlös kvinna som hävdar att hon är hans halvsyster. Utan något annat skäl än att gottgöra sin fars fördrivning av Isabelle bestämmer sig Pierre på rot för att lämna sitt tidigare liv och flytta till Paris med henne. [I]Pola X[/I] är originell men det rör sig om en originalitet som inte nödvändigtvis är av godo. Tvärtom tenderar den att belasta filmen i alltför hög grad. I all sin annorlundahet blir den mest en förvirrad uppvisning i vackra bildkompositioner och oväntade klipp där avvikelsen utgör ett självändamål. Till en början skänker detta visserligen filmen ett suggestivt drag men efterhand ekar dess hårt drivna utforskning av diverse stilgrepp allt mer tomt. Mest uppseendeväckande torde den omtalade sexscenen mellan Pierre och Isabelle vara. Visserligen är den så visuellt explicit som en sexscen kan bli, men den saknar samtidigt porrfilmens utdragna monomana fokus på kuk och fitta. Med nedtonat ljus och förvrängande kameravinklar lyckas Carax ganska väl framkalla den brist på överblick som utmärker den sexuella intimiteten. En pikant detalj som dessutom med skamlös tydlighet framgår av denna scen är att Depardieu är välutrustad - med en rätt så ovanlig böj, kan jag tillägga. I övrigt har den här filmen tyvärr inte särskilt mycket mer att erbjuda.
Pola X