Pan

Daniel Hånberg Alonso 10:00 22 Oct 2015

Även den mest inbitne karnivor måste vid det här laget tröttna på kalkonsmaken. Sommaren och hösten har varit en ren massaker på biograferna och Pan är endast den senaste i raden av gigantiska produktioner med intäkter Ant-Man till och med skulle ha svårt att hitta. På papperet lät inte heller den här origin storyn till J. M. Barries klassiska karaktär så lockande, trots ett manus av Jason Fuchs som figurerade på den ökända Black List – den inofficiella listan över bästa oproducerade alster i Hollywood.

Nunnor är sadister, i alla fall man ska utgå från det barnhem Peter (nykomlingen Levi Miller) lämnas på som bebis i mellankrigstidens London. Tolv år senare har han fortfarande inte hämtats av sin mamma när piraten Blackbeard (Hugh Jackman i tokigt hår och skägg) kidnappar honom och en bunt andra föräldralösa barn för att gruvarbeta i landet Ingenstans. När Peter i ren självbevarelsedrift visar sig ha förmågan att flyga tror Blackbeard att den unge britten är The Chosen One som enligt profetian ska störta piraten.

Kostymdramaregissören Joe Wright (Försoning och Anna Karenina) har för sjuttsingen gett sig in för att leverera att rejält matinéspektakel. Pan är en av de filmer där 3D verkligen kommer till sin rätta med flygande piratskepp och studsmattehoppande infödingar. Lekfullheten sitter som ett smäck och för ett ögonblick vill man bara utropa ett högt ”tjohej!”. Synd bara att när den så kallade handlingen väl drar igång så är det en klyschfest deluxe efter den ack så uttjatade ”den utvalde”-mallen.

Karaktärsutvecklingen är hafsigt sönderklippt i förmån för fantastiska scenerier och ett fyrverkeri av nöjesfältsaction. Fy skam att man vid det laget inte bryr sig det minsta om vad som händer. Istället förundras man över valet att ge James Hook (ja, den Hook, spelad av Garrett Hedlund), någon form av överamerikaniserad Tom Waits-röst som får varje replik att låta överspelad. Inte bättre blir det av att de satt Rooney Mara i rollen som indianprinsessa (!).

För en regissör som borde veta att man aldrig ska glömma karaktärerna så är Pan en måhända äventyrsfylld film, men ack så rörigt tråkig.