På driven i New York

admin-kollegorna 11:38 23 May 2000
Jo, det finns en annan film som heter likadant, på svenska, nämligen Susan Seidelmans kultklassade post-punkdrama Smithereens från 1982. Nåja. Nytt decennium, ny publik -- tänker distributören. Filmen bygger på författaren och poeten Jim Carolls litterära uppgörelse med sin drogindränkta uppväxt på Manhattan. Romanen Basketball diaries utspelar sig för 20 år sedan men den debuterande regissören Kalvert har inte lockats att surfa på den rådande 70-talsvågen utan har istället förlagt historien till nutid -- tror jag. Det tog nämligen en stund innan jag med hjälp av rekvisitan fick någorlunda ordning på årtalen eftersom Kalvert hela tiden håller sig väldigt nära sina karaktärer, det är de som är intressanta, inte omgivningarna. Ibland går han så långt att han punktbelyser huvudrollsinnehavaren DiCaprio och låter resten av duken vara svart. Som rockvideo- och reklamfilmare vet han uppenbarligen hur man får fram sitt budskap på mest effektiva sätt (ibland kan faktiskt reklambranschen bidra med något gott).Denna eliminering av etablerande scenerier erbjuder en genväg in i Carolls elände samtidigt som det befäster det uppenbara att begrepp som narkotikaträsk och storstadsalienation, tragiskt nog, är tidsmässigt och geografiskt obundna. Och Kalvert viker definitivt inte undan för effekterna av dess verkningar. Även om vi inte pratar misär av magnituden Vi barn från Bahnhof Zoo så lär nog de flesta som sett DiCaprio vrida sig i abstinens tänka en extra gång innan han/hon börjar hänge sig åt pulverdyrkan. Om det nu vore så enkelt...DiCaprio, ja. Hans resa från lovande basketspelare till dreglande knarkare och vidare till det slutliga lyftet i kragen må kännas aningen hastig men det är inte hans fel, det är istället tydligt att denne drygt 20-årige och karaktärsfulla skådespelare lär finnas kvar på toppen ett bra tag till. Vet ni vad uttrycket "dra plösen åt någon" betyder? Inte jag heller, men det gör förhoppningsvis den svenske översättare som har fler uttryck av samma kaliber på lager. Motherfucker = sumprunkare.
Basketball Diaries