Murderball

Tomas Hemstad 16:55 24 Jan 2006
Quadriplegic Rugby är det officiella namnet. Men alla som spelar kallar det för Murderball. I custom-rullstolar som ser ut som något ur The road warrior gäller det att ta sig över en basketplan utan att bli omkullrammad. Att det är MTV Films som tar upp fenomenet faller sig på något sätt helt naturligt. Det är edgy men politiskt korrekt i precis den balans som det ska vara när något är märkt med mångubben. Det är dessutom hyfsat kul att kolla på. Den stora stjärnan i det amerikanska laget, Mark Zupan, har redan blivit darling i talkshow-världen med sina karakteristiska tribaltatueringar och sitt numetalskägg. Zupans och de andra amerikanernas ärkerival heter Joe Soares och är sportens första stjärna som efter en schism med ledarskapet i det amerikanska laget stuckit norrut för att coacha kanadickerna. Joe, som är en despotisk blandning av Red Foreman från That 70's show och Joe från Family guy, är filmens stora behållning. Han blir filmens skurk såväl som en sorts antihjälte med sin buffliga stil och ständiga skrikande. Med Joe och det amerikanska lagets stjärnor i fokus får vi följa vägen från VM i Göteborg till OS i Athen. Det är dramatiskt, roligt och tyvärr alldeles för författat. MTV har med tv-serier som Laguna Beach gjort gränsen mellan drama och dokusåpa väldigt suddig och Murderball gör det samma med dokumentärgenren. Vissa situationer och konflikter blir så skapade att den dokumentära känslan helt försvinner och det är synd. För Murderball är tillräckligt underhållande för att hålla hela vägen utan skitnödig såpadramaturgi.