Monsunbröllop

14:17 10 Feb 2002
Vilken film -- om kärleken, lusten, familjen, frustrationen och de flestas fåfänga förhoppning att få leva lyckliga i alla sina dagar. Mira Nair, som tidigare gjort [I]Salaam Bombay[/I] och [I]Mississippi Masala[/I], vann med [I]Monsunbröllop[/I] Guldlejonet på Venedig Film Festival förra året och det var sannerligen välförtjänt. Fem olika berättelser knyts ihop till en enda vacker betraktelse över vad som är viktigt i den lilla, och därmed stora världen, och vägen dit. Därtill synar handkameran med kornig blick det gamla traditionsbundna Indiens möte med dagens amerikafascinerade IT-wannabes. Med det senaste halvårets uppmärksamhet på Bollywoodmusikaler är det dessutom vara välgörande att få se en film som utspelas i Indien som inte innehåller stora dansnummer och sångscener i alperna -- och som kan avnjutas av fler orsaker än bara ren och skär exotism. Ett stort bröllop stundar, alla som varit på ett vet att bättre synopsis för film finns inte. Vackra, ljusögda Aditi, spelad av inte jättebegåvade Vasundhara Das (hon är annars skivartist i hemlandet) går runt och surar för hon ska gifta sig med Houstonbaserade hygglot Hermant när hon egentligen älskar den självgode och gifte programledaren Vikram. Släkten strömmar till. Lillkusinen spionerar i garderoben. Pappa sliter sitt hår. Whiskyn flödar. Bröllopsarrangören Dubey (Vihay Raaz) känner dock lugnet samtidigt som han äter de blommor som han ska bygga blomstervalv av, när han inte för ett jäkla liv som en indisk blandning av Chris Rock och Peter Wahlbeck. Åtminstone fram till att Dubey möter förslagna uppassarflickan Alice (Tilotama Shome). Hon tar det första försynta, men dödsallvarliga steget och deras spirande kärlekshistoria är det sötaste jag sett på bio. Det [I]sliter[/I] i hjärtat. [I]Monsunbröllop[/I] äger överhuvudtaget en anspråkslös känslighet som är direkt oemotståndlig. Charm, som det kallas. Som när småmediokert skådespeleri friskt blandas med storartat, eller när en äcklig finne glatt zoomas in när scenen i övrigt föreställer en rendez-vous i en bil. Soundtracket svänger fett. Luften söt som en indisk efterrätt. Silkessaris så mjuka att en fluga halkar av dem.
Monsoon Wedding