Melbourne

Calle Wahlström 10:07 24 Sep 2015

Flyttstök. Vänner ringer. Släktningar vill säga hej då och önska lycka till. En moders förebrående avsked kryddas med torkad spiskummin och annat som nog är svårt att få tag på i det nya landet. Dessutom ska alla möbler säljas.

Samma dag som de ska ta flyget till Melbourne har Sara och Amir fortfarande mycket att stå i. Amir (Moaadi) kedjeröker medan Sara (Javaherian) vill arrangera ett sista fotografi i lägenheten som varit deras hem. Den skräckblandade förtjusning som kan föreligga en stor flytt speglas under filmens förtexter i smått lyriska bilder på böljande plast i vilken parets tillhörigheter vakuumförpackas. Livet friställs, på en gång överskådligt och abstraherat i form av ett flyttlass.

Men livet kan lika lätt sättas på ända. Mitt i röran finns ett spädbarn. Det framgår snabbt att barnet inte är Saras och Amirs. Det framgår också att allt inte är riktigt som det ska.

Undantaget förtexternas musiklagda bilder är berättandet föredömligt avhållsamt. Kameran fångar rakt upp och ner, och utan filmmusik ett händelseförlopp som snarast blir klaustrofobiskt i sig själv. Att i stort sett hela filmen utspelar sig i Saras och Amirs lägenhet gör förstås också sitt. Allra helst som filmens tempo hela tiden drivs på av världen utanför lägenhetens väggar. Dörrklocka, porttelefon, mobiler, landlina och skype ringer i ett. Hela tiden vill någon något, vare sig det är barnets pappa som vill hämta sin dotter eller den knusslige möbelhandlaren som kommer för att köpa Saras och Amirs bohag. De pockande ringsignalerna tjänar som ett snyggt dramaturgiskt grepp. Omvärlden, vilken Sara och Amir ju egentligen vill ge sig ut i, omsluter istället lägenheten och deras förlägenhet.

Nima Javidis imponerande regidebut Melbourne är ett effektivt och i alla avseenden välgjort kammarspel om en oväntad kris. Den typ av kris som sätter en själv, ens nära, och kanske framförallt relationer på prov. Kanske kan Saras och Amirs krishantering bitvis framstå som något irrationell. Men så ligger också filmens kittlande tjusning i det bihang av komplikationer som följer på den den första vita lögnen.