Mad Max: Fury Road

Sebastian Lindvall 15:04 13 May 2015

"Oh, what a day! What a lovely day!" skriker skabbrebellen Nux (Nicholas Hoult) inför sitt smakprov av undergången i sandstormens öga.

Och det är en alldeles underbar dag. Jag har fått höra feta stridstrummor, sett en galning lira på en eldsprutande elgitarr, känt pulsen stiga. Genrefilmsmotorn har trimmats ordentligt och George Miller drar i högsta växeln med Mad Max: Fury Road, den fjärde filmen om den familjeberövade ex-snutens kamp mot fartgalna rebeller i ett sandigt, postapokalyptiskt landskap.

Men var har Max tagit vägen? Det är ingen fråga som riktigt besvaras av Tom Hardy, ett slags förkroppsligat trauma med bortkommen blick som länge dras med ett enormt järnfängsel över käften. Även när det filats bort hörs fler grymtningar och stön än repliker, vilket inte gör så mycket som det borde. Istället få vi bekanta oss med Charlize Therons valkyriska krigschaufför Furiosa. Hon förråder sin tidigare arbetsgivare Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne), en grotesk diktator som kontrollerar sitt folk med nordisk mytologi och snåla vattenransoner, och befriar dennes förslavade fruar. Snart finner hon förstärkning i Max och Nux, men hack i häl närmar sig ett tåg av vansinne.

Trots tydligare tryck på kommersiella knappar håller Miller den hänsynslösa attityden intakt med en budget som matchar hans karnevaliska muskelvision. Ibland öses det på med så många CGI-effekter att sanden känns mer slät än sträv, men det är uppfriskande när det slås så hårt med alla tillhyggen till hands. Och likt seriens bästa film, The Road Warrior, söks drama på vägarna med välkoreograferad tjackpundarakrobatik i vad som känns som en enda lång, explosiv och hyperbolisk biljakt.

Rost och blod smälter samman i ett motorerotiskt inferno som tycks besatt av det futuristiska manifestets ande, men snarare än att fira förstörelsen planterar Miller mänskligt hopp med feministiska frön. Det kan tyckas radikalt att medvetet slarva bort seriens titelfigur, men det öppnar för spännande nya vägar. I fortsättningen bör all galenskap bekämpas av Furiosa.

Läs även: "Kränkta män varnar för Mad Max: Fury Roads feministpropaganda".