Joe - jättegorillan

admin-kollegorna 15:12 23 May 2000
Djupt inne i Afrikas djungel lever den gigantiska gorillan Joe, som inte bara är väldigt snäll, han är dessutom kompis med drygt 20-åriga viltvårdaren Jill Young. Tjuvskyttar härjar dock i området och när en god amerikan dyker upp och erbjuder Joe en plats på en stor djurpark i Kalifornien (!) accepterar Jill motvilligt. Men skurkarna ger inte tappt. Okej, det är internationella kvinnodagen när jag skriver detta, så det kan hända att jag är påverkad, men känslan efter att ha sett denna "King Kong möter De dimhöljda bergens gorillor - för barn" är ändå: nu räcker det. En film som riktar sig till barn vinner föga erkännande hos undertecknad när den påstått handlingskraftiga hjältinnan är av fotomodellsnitt, det vill säga ursnygg, välsminkad och ständigt lättklädd, med push-up-brösten klistrade vid kameran. Som den tveksamma idealbild hon är får hon störst uppmärksamhet av kameran och rollkollegorna när hon en bit in i filmen draperar sig i en kroppsnära festklänning. Den underliggande kontexten att utläsas av barnen i publiken, är glasklar: var snygg och snäll så fixar sig allt. Den väl påklädda, lite rossliga hjälten finns ju snart vid hennes sida. Att ett zoo i USA knappast skulle vara att föredra framför ett natureservat i Afrika, att frakten av den ett ton tunga primaten inte borde vara helt lätt, och dessutom borde skapa ett rejält trauma hos den stora eremiten, är inget som bekymrar vare sig filmmakare eller de rollfigurer som påstås vara djurens vänner. Anledningen till denna ignorans är självklar: detta är nämligen en actionfilm för barn. Och barn bryr sig ju föga om logik och underliggande sentenser. Det gör tyvärr heller den så kallade filmkritiker som efter denna översentimentala, relativt våldsamma film, kunde höras säga (det bör tilläggas att han är för gammal för ironier): "Jo, jag gillade den. Det fanns ju både spänning, onda skurkar och snygga tjejer." Yrkesförbudet lär vara på ingång.
Mighty Joe Young