I rollerna tre

11:31 23 May 2000
Christina Olofson är en driven filmare. När hon är som bäst, som i t ex I rollerna tre, är hon lågmäld, lite avvaktande och dröjande. Det skapar spänning och förtätar i det där svåra mellanrummet man aldrig riktigt kan sätta fingret på, men tydligt upptäcker när det är tomt. När hon dessutom utnyttjar sin visuella förmåga blir det bilder med stort innehåll och värde. Hennes andra sida är mer besvärande; missionären, moralisten, predikanten. Lyckligtvis är, som sagt, I rollerna tre till största delen befriad från den barlasten, även om hon till exempel inte kan låta bli att i förtexterna berätta för oss att detta är "En hyllning till Mai Zetterling". Tack, tack. Fotografen Lisa Hagstrands bilder bör vi ta itu med allra först - det är nämligen hennes breda, vackra register som ger filmen dess absoluta finish. Hon får fart på berättandet, mycket tack vara att hon (och Olofson, givetvis) har modet att gå riktigt, riktigt nära de tre huvudpersonerna. Hon ger sig också på kontrasterande vardagsdetaljer i dess absoluta närhet; en katt, en snigel, ett vitt lakan. Hon är helt stilla i helt rätt ögonblick.Bibi Andersson, Harriet Andersson och Gunnel Lindblom reser tillbaka i tiden, närmare bestämt till 1968 och Mai Zetterlings film Flickorna som har de nu mogna kvinnorna i sina tre huvudroller. Olofson har mycket lyckat klippt emellan dessa filmbilder och bilderna från trions besök i den bortgångna Zetterlings hus i Frankrike. Till detta lite av deras Stockholmsvardag.Det blir ett näringsrikt samtal om skådespelandet i första hand, men också om konsten i allmänhet, livet, döden, barnen, mixat med minnen av kollegor, filmer, skolor. Olofson tycks inte ha satt munkavle på något infall, både på gott och ont. Det spretar emellanåt - men det blir aldrig ointressant. Och Olofson och hennes filmer, inbillar jag mig, mår bara bra av lite plötsliga infall och lössläppt anarki. De tre aktörerna har ibland lite svårt för att inte agera, på bekostnad av den dokumentära trovärdigheten, men som helhet är Olofsons film mycket lyckad.