Guds Stad

Roger Wilson 00:11 1 Oct 2003
Efter [I]Amores perros[/I] och [I]Din morsa också![/I] kommer här ytterligare ett bevis på hur vital den latinamerikanska filmen är just nu. En osande actionspäckad skildring från slummen, där gängkrig, knarkaffärer och brutalt våld blandas med skrönor, humor och skir kärlek. Allt utspelas i kåkstaden med det illa passande namnet Guds stad - Cidade de Deus - en ruffig stadsdel som under början av 80-talet var en av Brasiliens farligaste platser. Filmen följer den unge killen Buscapé och hur staden omkring honom förändras - från prydligt bostadsprojekt på 60-talet till risigt ghetto. Bland ett myller av personer berättas det bland annat om hur en liten ondsint kille på några år mördar sig upp till toppen av den kriminella hackordningen i stan. Och hur en fredsälskande biljettkontrollant på ett bussbolag över en natt förvandlas till en hämndgalen mördarmaskin efter att han sett sin flickvän bli våldtagen. Två öden i det gytter av incidenter och bihandlingar som når sitt klimax i ett våldsamt och utdraget gängkrig, där mängder av unga killar sätter livet till. Allt bygger på sanna historier, förmedlade i bokform av författaren Paulo Lins. Ytterligare ett snäpp realism bidrar de många amatörskådespelarna med, många av dem hämtade från just Cidade de Deus. [I]Guds stad[/I] är en rakt igenom magnifik film. En grym saga som berättar om en hänsynslös verklighet utan att ge avkall på humor eller värme. Där Buscapés besvär med att bli av med sin svendom är lika viktiga som knarkkungarnas våldsvälde. Där en vital berättarglädje genomsyrar nästan varenda filmruta. Dessutom med en ideologisk grund när man i rasande tempo jobbar sig igenom ämnen som snattande gatubarn och hur drogförsäljningen är organiserad - men även förklarar mekanismerna bakom våldet och hänger ut de korrumperade poliserna som både bekämpar och upprätthåller terrorbalansen. Gå och se!
Cidade de Deus