Ghost World

Johanna Koljonen 15:33 6 Jul 2002
Ibland ser man en film och inser att nu har det tagits ett steg nånstans, nu har filmens historia utrustats med ett nytt "före" och "efter". De filmerna är inte alltid konstnärliga triumfer, men de påverkar våra uppfattningar om vad man har rätt att vänta sig när man går på bio. [I]Terminator 2[/I] var en sådan film på grund av effekterna, och [I]Pulp Fiction[/I] för att den (bland annat) återupprättade dialogen. [I]Ghost World[/I] är en sådan rulle, men av en mycket viktigare orsak - huvudpersonerna är tjejer, men [I]Ghost World[/I] är för en gångs skull ingen tjejfilm. Enid (Thora Birch) och Becky (Scarlett Johansson) har i motsats till de flesta i världen personligheter och åsikter. Det gör dem udda, men de är inga mobbade supermiffon. Snarare känner de sig för det mesta ganska överlägsna och blir ibland direkt grymma - de förföljer och trakasserar freaks på stan och tvingar sitt sällskap på den menlöse men gullige Josh. "Käre Josh, vi kom hit för att knulla med dig," skriver de på en lapp när han inte är hemma, och signerar "Amber och Tiffany". Det är lite [I]Fucking Åmål[/I] över det hela, fast tjejerna är unga vuxna med odelat heterosexuella frustrationer. Och det är inte så lite [I]Happiness[/I], med vardagsfreaks överallt. Genom Enids ögon iakttar vi "normala" människor på studentfest, sommarkurs, storköp och sportbar. De är så förutsägbart svenniga att psyk-Doug, som hänger vid mini-livsen med hockey-frilla, bar överkropp och nunchakus, blir nästan charmig i jämförelse. Det är tankeväckande att de bästa tjejporträtten tycks filmas av nördiga gubbar. Peter Jackson imponerade för några år sedan med [I]Svarta Änglar[/I], men [I]Ghost World[/I] är ännu mycket bättre, kanske för att regissören Terry Zwigoff är en direkt läskig medelålders man vars senaste film var en dokumentär om Robert Crumb, med taglinen "Weird Sex. Obsession. Comic books". Manusförfattaren till [I]Ghost World[/I], Daniel Clowes, är en av USA:s ledande serietecknare, men verkar både neurotisk och konstig. I hans album [I]Ghost World[/I], som filmen bygger på, förekommer han själv, ett krumt litet serietecknarfreak som Enid först beundrar och sedan, när hon träffat honom personligen, djupt föraktar. Hennes namn, Enid Coleslaw, är ett anagram på hans eget. Clowes är inte med i filmen, men har lånat egenskaper åt skivnörden Seymour. Det är Steve Buscemi som gör en lite lugnare variant av sin eviga roll som that-funny-loking-guy. Seymour har redan underkastat sig sitt livsöde som sorglig outsider när mötet med flickorna river upp hans liv. Under filmens gång blir tjejerna mognare människor, men det är Seymour som betalar priset för att Enid och Becky ska stappla in i vuxenheten. När filmen är slut har man för länge sedan slutat fundera på vilka som är udda och vilka som är normala, bara för att allt är så trovärdigt och ärligt och sant.
Ghost World