Farväl Las Vegas

admin-kollegorna 11:27 23 May 2000
När vi möter Nicolas Cages karaktär, Ben, i en mataffär i Hollywood med kundvagnen full av spritflaskor har han blivit lämnad av fru och barn, lite senare förnedrar han sina vänner och dagen därpå får han sparken. Allt på grund av hans grava alkoholism. Det är inte ovanligt att en film inleds med att huvudpersonen befinner sig i total emotionell och social konkurs. Men en sådan start brukar leda till en närmast heroisk kämpainsats som resulterar i ett lyckligt slut sponsrat av vårt kollektiva och stränga överjag. Ingen kamp är för tuff, allt går om man bara vill, alltid redo, och så vidare. Brittiske USA-bon Mike Figgis vill emellertid inte göra det så lätt för sig, eller oss. Ben är medveten om sitt allvarliga tillstånd och vet hur det kommer att gå om han inte lägger av. Sålunda tömmer han sitt bankkonto och drar till Las Vegas där spriten flödar dygnet runt. Han har helt enkelt bestämt sig för att supa sig till döds.Väl i Vegas möter han lyxhoran Sera som till Bens stora förvåning blir kär i hans impotenta uppenbarelse och de bildar ett minst sagt udda par. Trots deras respektive misärartade situation upplever de en smekmånad som vilket nyförälskat par som helst och de lovar varandra att aldrig försöka få den andre att ändra sitt destruktiva leverne - en överenskommelse som naturligtvis inte är så lätt att hålla när pojkvännen ligger i sina egna blodiga spyor eller när ens kvinna blir gängknullad till medvetslöshet. Figgis lägger som synes inte fingrarna emellan när han med grova korn och dunkla färger skildrar Ben och Seras misär; prostitution är här ingen pittoresk böjelse som i Pretty woman och Bens alkoholism är precis så förgörande som verkligheten ständigt visar. Filmens absoluta förtjänst ligger i motsatsen mellan just denna svärta och parets kravlösa, och i början optimistiska, kärlek - en konflikt som man som åskådare i allra högsta grad dras in i. Vi anar hur det ska gå men hoppas ändå på ett gott slut - precis som vi blivit betingade att göra efter tusentals hollywoodska sista- minuten-räddningar. Vänner av ordning lär kanske ha ett och annat att säga om historiken bakom karaktären Ben. Och visst är orsakerna till hans målinriktade supande diffusa - Ben vet inte själv om han började supa för att frun lämnade honom eller om det var på grund av spriten som hon stack - men eftersom dylika förklaringar brukar likriktas för att passa alla är det lika gott att för en gångs skull vara utan dem. Tragisk info: Författaren till den självbiografiska bok som filmen bygger på tog sitt liv två veckor efter det att han skrivit på filmkontraktet.
Leaving Las Vegas