Everybody Wants Some!!

Maja Waltré 08:40 1 Sep 2016

Välkommen in i colleges av allt att döma fruktansvärda värld. En värld där ohyfsade snorungar med kassa värderingar och skyhög douchefaktor får härja oemotsagda. Året är 1980. Man riktigt känner hur det luktar testosteron och kvalmigt rakvatten. Det är bara några dagar kvar till skolan börjar och killarna som snart ska bilda skolans baseballag finner i varandras odräglighet en själsfrände. De är den sortens killar som åker förbi i ett vrålåk och skriker ”tuttar!”. De är den sortens killar som utgår från att en ointresserad tjej är en lesbisk tjej. De är den sortens killar som fryser ut den i grabbgänget som visar ett uns av känslomässiga drag.

Regissören Richard Linklater har under sin långa karriär vunnit flera filmpriser och tillägnats ett antal Oscarsnomineringar. Han har gång på gång, inte minst med det drömska dramat Waking Life, hävdat sin position som en orädd och kompromisslös pionjär. I mitt hjärta fick han en evig plats genom den kritikerrosade Boyhood, en film som följer en familj under tio år och tog lika lång tid att göra.

Linklater är inte vilken regissör som helst. Men om han har en agenda med sin nya film Everybody wants some!! så framgår den inte. Istället riskerar filmen i sämsta fall att bli ännu en machoguide med vänliga hälsningar patriarkatet. Förhoppningsvis blir den ett diskussionsunderlag.

I motsats till många amerikanska filmer inom genren får tjejerna, objektivt sett, ett fördjupat, om än oproportionerligt litet utrymme. Att territoriet är killarnas är en sak. Att perspektivet oavkortat är deras är antagligen där regissörens förmodade intentioner går snett. Världen behöver inte en till sexistisk film, men här är den.