Ett småkryps liv

admin-kollegorna 10:07 23 May 2000
Det fanns en tid då de pengastarka och stora producenterna av animerad film stod i barnens tjänst. En tid då man genom mediets gränslösa möjligheter skapade marker som var omöjliga att på annat sätt beträda: sagor och fabler fyllda av god barnslighet och fantasi. Några av topparna hette som bekant Dumbo, Djungelboken och Snövit. På senare år har dock Disney, och för all del även Dreamworks med Prinsen av Egypten, lämnat overkligheten och alltmer, i sin vurm för verklighetsförankring, musikalestetik och Barbie-karaktärer, bakbundit det mesta av fantasin och de flesta av visionerna. Då tar Disneys datorer ytterligare ett kliv in i handlingen och brummar unisont: låt barnen komma till oss - och det lär de göra. Ett småkryps liv är nämligen precis så rolig, gullig, stillsamt underfundig och livfull som megabolagets sentida alster är musikala, pretentiösa, stela och späckade med skämt som går över barnens huvud. Vi bjuds in i en värld som vi inte har bevistat sedan den franska insektsorgien Microcosmos, men då denna visserligen underhållande, dokumentära naturfilm försökte humanisera krypen via en mix av entomologi och fantasi har Ett småkryps liv helt inriktat sig på det sistnämnda. Här är myrorna kramgoa och ljusblå och lever i en värld som inte är upprättad efter så trist begränsade ting som naturlagar och logik. Intrigen sägs bygga på Kurosawas De sju samurajerna, vilket i och för sig stämmer, men de som har sett den komiska vinklingen av nämnda film, Tre amigos (med bland andra Chevy Chase), har ännu större chans att känna igen sig. Lille Flip hyser aningen mycket individualism för att vara en arbetsmyra och vill desperat bli ett kryp som betyder något. Stacken han bor i hemsöks med jämna mellanrum av elaka gräshoppor som avkräver myrorna den mödosamt insamlade maten. När Flip råkar sätta hela kollektivet i fara ger han sig ut i världen för att söka hjälp och finner i "storstaden" ett gäng ninjainsekter som han tror ska kunna sätta stopp för den hoppande faran. Som de flesta andra påhitt från Hollywood (som exempelvis vulkan- och kometfilmer) har Ett småkryps liv en dubbelgångare i nyligen släppta Antz. Den senare är också en helt datoranimerad myrfilm, en rolig sådan med ett aningen mer imponerande datorhantverk, men den riktar sig mer till en äldre publik. Detta är något så ovanligt som en påkostad film för barn, en film som inte ödslar godbitarna på den medföljande föräldern, en film som inte tvingar oss att sitta igenom långa musikalsekvenser. Tack.
A Bugs Life