Drive Me Crazy

17:22 23 May 2000
En stundande avslutningsbal verkar vara varje amerikansk filmproducents drömmotor. Alternativt ett beprövat och billigt sätt att slippa hyra dyra manusförfattare. [I]Drive Me Crazy[/I] är ännu en high school-film med den stora balen som självklar klimax. Och med de sedvanliga romantiska härvorna, "gör-om-mig"-procedurerna och påklistrade moral. Det som kanske skiljer den något från sina syskon är att det denna gång är en kille som blir omgjord, och att den manipulerande tjej-bitchen faktiskt inte får sitt straff utan tvärtom vinner pojken och lite mognad på köpet. Melissa Joan Hart (känd i staterna som tonårshäxan Sabrina i en populär TV-serie) tillhör skolans inneklick och är en av arrangörerna till den stora balen. Hon är kär i skolans snyggaste basketspelare. Adrian Grenier tillhör skolans slacker-gäng. Han hatar allt vad Melissa står för. Han är skitig i håret, umgås i piercade anarkikretsar och är följaktligen allmänt opålitlig. När Melissas drömprins plötsligt faller (bokstavligt) för en annan, och Adrians depptjej dumpar honom, får rådiga Melissa en lysande idé. För att göra sina föredettingar svartsjuka och för att hon inte ska behöva genomlida den yppersta förnedringen i att gå till balen utan dejt, ska de två bli ett par. Men först släpar Melissa förstås Adrian till närmaste shoppinggalleria och gör om honom från topp till tå. Till [I]Drive Me Crazys[/I] försvar ska sägas att det finns en antydan, ibland mer, till att försöka problematisera den amerikanska high school-kultur som vi ser i alla dessa filmer. Adrians två vänner, som är lika angelägna som alla andra om att bli en del av innegänget samtidigt som de beskyller Adrian för att svika deras ideal, är väl och trovärdigt tecknade. Det finns ett sting av kritik, en uns av reflexivitet och en gnutta ironi. Om man söker.
Drive Me Crazy