The Descent

Johanna Koljonen 19:27 17 Feb 2006
I Storbritannien upplever genren något av en lågbudgetrenässans och äntligen hakar biograferna på fenomenet även i Sverige. Neil Marshalls genombrott var den synnerligen pigga varulvsrullen [I]Dog Soldiers[/I], som fortfarande definitivt är värd att hyra. När han nu följer upp med [I]The Descent[/I] är soldaterna utbytta mot en trupp adrenalinknarkande extremsporttjejer och straight-to-DVD-distributionen mot en riktig biosalong. Marshall skriver sina egna manus och psykologisk detaljrikedom är inte hans starka sida. Av gruppens inbördes relationer får man bilden av att han inte känner särskilt många kvinnor personligen, men nog ofta har sett sådana på tv. Om man kan tänka sig att [I]Gilmore Girls[/I] och de där tjejerna från [I]Sideways[/I] hade hakat på Sigourney i [I]Alien[/I] så hade det blivit ungefär så här. Trots det svaga materialet och de helt okända aktriserna behöver ingen ändå direkt skämmas för sin rolltolkning. Caving, även känt under det roliga namnet spelunking, är inverterad bergsbestigning där man hasar sig ned inne i berg i stället för att masa sig upp för dem. För nybörjare finns tryggt kartlagda tunnelsystem att grotta ner sig i men det tycker förstås någon i tjejgänget är i tråkigaste laget. De improviserade komplikationerna leder naturligtvis käpprätt åt helvete och snart står hela sällskapet i en gudsförgäten grop med gråten i halsen och klaustrofobin knackande på axeln. Då en av tjejerna dessutom nyligen har förlorat en anhörig dröjer det inte länge innan hon börjar hallucinera och olyckorna låter inte vänta på sig. Två förtydliganden är på sin plats. Årets amerikanska film med exakt samma intrig heter [I]The Cave[/I], riktar sig till en yngre publik och har inget med den här rätt mysiga filmen att göra. Och som svar på viss tidigare nördförvirring på internet baserar sig [I]Descent[/I] inte alls på Jeff Longs roman med samma namn. Underjorden visar sig alltså inte bokstavligen vara helvetisk och de obehagliga motgångar tjejerna råkar ut för inkluderar inte ett möte med djävulen. I stället möter man. nå, ju mindre sagt desto bättre. Men en duktigare manusförfattare hade inte förklarat fullt så mycket om hur det där egentligen hänger ihop och en rikare producent hade givit faran ett lite ballare ansikte.