Den galne professorn

admin-kollegorna 12:04 23 May 2000
Eddie Murphy gör skolprofessorn Sherman Klump som är så enormt fet att han behöver en boomerang för att få på sig sitt skärp (rip-off-skämt från filmen). Passande nog arbetar han med ett projekt där han med hjälp av en hormon- och DNA-drink rejält ska kunna reducera överviktiga människors omfång. En genial herre, således, som trots sina landvinningar i den tekniska fakulteten blir nervös som en skolpojke inför en vacker kvinna. Extra till sig i trasorna blir han när han lägger ögonen på kemilärarinnan (Jada Pinkett) men han inser att han är ungefär 200 kilo för tung för att vinna hennes hjärta. Alla som nu tror att han börjar tulla på provrören räcker upp en hand.Detta måste vara producenternas dröm. Köp rättigheterna till en redan existerande och underhållande film (Dr Jäkel och Mr Hyde, 1963), ta en filmstjärna, om än en något fallen sådan, och låt honom göra minst fem roller i denna remake och du kan förpassa diskussionen om de kända aktörernas höga gager till historien. Ty Eddie Murphy gör här faktiskt hela sju roller. Eller för att vara korrekt: han bär omkring på sex olika kostymer och masker och uppträder, tyvärr, även i egen skepnad. Det är i det sistnämnda fallet som denna film blir exakt så smärtsamt skrikig, påträngande och säreget påfrestande som en film med denne bredmynte man brukar vara.Det finns dock några få tillfällen att fröjdas åt. Åtminstone om man låter sig kapitulera inför några rejäla anstormningar av under-bältet-humor. När Eddie Murphy, i en parodi på den i filmer vanliga knasiga-familjen-kring-matbordet-scenen, uppträder som den fete naturvetaren, samt dennes mamma, pappa, bror och mormor, är ingen byxa torr. Därtill några inte helt poänglösa parafraser på såväl King Kong som Oprah Winfrey.En eloge till gänget bakom de olika special-effekterna; dubbel- och trippelkopieringar har väl aldrig sett så bra ut, men så var det väl också de som fick den största delen av budgeten.
The Nutty Professor