Creed

Fredrik Asplund 02:10 5 Feb 2016

Jag tänkte att världen behöver en ny Rocky-film lika mycket som jag behöver ett hål i mitt huvud. Det är fint att ha fel ibland. Efter de välförtjänta framgångarna med debuten Fruitvale Station har Ryan Coogler blivit ett namn att hålla i minnet. Det är lätt att först tro att den lovande 29-åringen har sålt sin själ på Hollywoodkommersens altare när han nu dyker upp som regissör av det sjunde inlägget i den alltför långa sagan om en boxare i Philadelphia. Men istället briljerar han ännu en gång med en film som känns personlig och intim medan den lyckas med det omöjliga: smakfull nostalgi.

Coogler har själv varit med och skrivit manus till den här filmen där Rocky Balboas rival och sedermera vän Apollo Creed spökar i form av sin son Adonis. Pappan dog innan sonen föddes, men fighterinstinkten verkar ha gått i arv - Adonis är fast besluten att följa i sin fars fotspår. Han söker således upp Rocky för att övertala honom till att bli Adonis tränare och när Rocky till slut, inte särskilt oväntat, tackar ja bjuds vi på en rejäl nostaglitripp i form av ett klassiskt träningsmontage med löpturer, skuggboxning och sluddrigt peptalk från en lysande Stallone.

Sly är lika förknippad med boxaren Rocky som James Gandolfini är med maffiabossen Tony Soprano. Rollprestationer som dessa är så klockrena att folk ofta glömmer att de här människorna faktiskt är skådespelare. Stallone har aldrig varit bättre än här där hans skapelse Rocky är gammal, seg och tillbakablickande men sakta väcks till liv av den unge nykomlingen Creed. Trots att historien känns igen gör Cooglers regi samspelet dem emellan märkligt berörande. Kombinera de känslorna med fantastiskt filmade långa tagningar under boxningsmatcherna och man har en oemotståndlig filmupplevelse.

Med JJ Abrams lyckade Star Wars-film har vi nu alla kollektivt glömt bort de hemska och infantila prequelsrullarna i rymdsagan. Det var på tiden. Här har Ryan Coogler gjort något liknande, för nu behövs endast två filmer nämnas om Rocky Balboa – det Oscarsvinnande originalet från 1976 och Creed.