Buongiorno, notte

22:40 2 Sep 2004
:I mars 1978 kidnappades Italiens kristdemokratiske premiärminister Aldo Moro av fyra medlemmar ur Röda Brigaderna, förvarades i två månader i en hyrd lägenhet, för att sedan avrättas. [I]Buongiorno, Notte[/I] är ett försök att utifrån fallet dra några stora penseldrag om frågor som ansvar, gruppdynamik, radikalism och historia. Allt berättat tätt inpå, från ett insiderperspektiv. I min bok låter det som ett ganska tacksamt och filmbart ämne. Tyvärr räcker det med att sitta av en halvtimme av Marco Bellocchios händelselösa dokudrama -- se på tv, vakta fånge, gräla, äta soppa, se lite mer på tv -- för att misstänka att det här är ett beställningsjobb från FBI: Hörrni kids, kidnappning är inget för er, det är bara långtråkigt och osexigt. Börja kicka boll istället. [I]Buongiorno, Notte[/I] berättas genom gruppens enda kvinna, Chiara (Maya Sansa, den enda i filmen jag kommer minnas), som har ett biblioteksjobb som täckmantel och i hemlighet fantiserar om att gå emot gruppen och släppa Aldo Moro fri. Ibland får vi komma nära Chiara och hennes dilemma (filmens titel är hämtad från en Emily Dickinsons-dikt om att välja väg). Men det räcker inte när övriga karaktärer -- förutom hennes terroristpolare även en arbetskollega som skrivet ett skitjobbigt, postmodernt filmmanus om situationen -- är så platta. Regissören Marco Bellocchio, med en bakgrund inom klassisk filosofi på universitetet i Milano, begår det fatala misstaget att föra fram sina idéer genom att karaktärerna får säga dem. En för varje åsikt. Det är inte jättefilmiskt. Innan Bellocchio började pilla med manuset hade det varit en god idé att sätta Sidney Lumets mästerliga gisslandrama [I]En satans eftermiddag[/I] på repeat -- en faktiskt snarlik idéfilm som löser varje delmoment på rakt motsatt sätt. Här, däremot, bara stöts och blöts teorier där hemma i kidnapparsoffan (med tv-nyheterna ständigt på, den late mannens sätt att skildra tidsandan), men det blir bara dött och formellt. Utan det klassiga 70-talsfotot hade det här varit en ren plåga.
Buongiorno, notte