The Brothers

09:38 14 Jun 2001
Ett kompisgäng bestående av fyra svarta framgångsrika män i 30-årsåldern tvingas ompröva sina prioriteringar i livet när gängets womanizer Terry (Shemar Moore) aviserar att han skall gifta sig. Det är upptakten till Gary Hardwicks debutfilm [I]The Brothers[/I], en film som framför allt spelar ut konflikten mellan singellivets kravlöshet och tvåsamhetens ansvarsfullhet. Tyvärr vågar inte regissören behandla frågorna som den tar upp med det allvar som de förtjänar. Istället använder Hardwick relationsproblematiken som förevändning för att visa snygga, svarta människor i eleganta miljöer och konflikter mellan män och kvinnor gestaltas lika kosmetiskt som ett pargräl i en relationsmedveten r'n'b-video med R. Kelly. Det väsentliga för Hardwick tycks vara att filtrera fram en snygg bild av upprivna människor, snarare än att, säg, undersöka könsrollsmönster eller förhållandets mer svåråtkomliga betingelser på ett intressant sätt. Hardwicks ambition att visa de fyra männens svårigheter att förstå sig själva och sin syn på kvinnor övertygar därför inte. Till filmens försvar skall ändå sägas att den inte romantiserar det manliga singellivet på den evige ungkarlens smått patetiska vis. Den karaktär som fått den mest osympatiska framställningen är gängets cyniker Brian (Bill Bellamy) - en självgod advokat som sjunger grabbgängets lov med samma monotona förutsägbarhet som han hånar tvåsamheten. Men Hardwick stannar inte bara vid att svartmåla Brian utan försöker förklara hans bristande empati genom att knyta den till hans problematiska relation till sin känslokalla mor, något som kan skrivas på filmens pluskonto. Däremot kan jag inte kan ha fördrag med den typ av sanningar om livet som filmen skänker åskådaren. Särskilt pinsam är den "sanning" som mamman till filmens huvudperson Jackson (Morris Chestnut) levererar. Den går ut på att en kvinna bara kan vara säker på att en man älskar henne om han erbjuder henne sin sista matbit. När filmen presenterar sådana substanslösa, nyandliga insikter i hur män och kvinnor fungerar avslöjar den att den egentligen bara är en filmatisering av Amelias horoskop-sida.
The Brothers