Beautiful Thing

admin-kollegorna 11:37 23 May 2000
Det händer inte ofta, men vissa filmer kan fungera som en oväntad present. Omslagspappret ser kanske inte så märkvärdigt ut, men innehållet visar sig vara ren och skär livslust och glädje. Man lämnar den mörka biografsalen med ett ljust sinne, för även om kanterna ofta är solkiga kan ju livet vara så omistligt vackert. Dessvärre glömmer man det ibland. Då ska man gå och titta på Beautiful Thing och komma ihåg första kärleken, att en gång kändes allting möjligt.Beautiful Thing är skriven av den unga, lovande dramatikern Jonathan Harvey, och sattes först upp i flera framgångsrika teateruppsättningar. När pjäsen skulle bli film tog Harvey itu med manuset och bad Hettie Macdonald att regissera. Även om hon inte hade någon tidigare filmerfarenhet kunde hon Beautiful Thing innan och utan efter att ha regisserat scenversionerna. Resultatet har inte blivit filmad teater, tvärtom använder Macdonald kamerans förmåga att registera och visuellt återge känslor och uttryck. Möjligtvis är vissa bildlösningar och klipp lite klumpiga, som när någon prövar sig fram utan att veta vilket alternativ som är bäst.Men det kompenseras av de duktiga skådespelarna som gestaltar vanliga människor, ibland lite skruvade, roliga och genomgående fulla av skavanker. Möjligtvis är de två pojkarna i berättelsens centrum, Jamie och Ste, något av oskuldsfulla änglar, men deras kärlek är just oskuldsfull, äkta. I gengäld är Linda Henry i rollen som Jamies mamma Sandra, underbar i sin plumphet, under den hårda ytan finns en självklar värme och empati. Filmen utspelar sig till största delen i några närliggande lägenheter i ett höghusområde, och grannarna utgör ett litet galleri av udda personligheter. Både arbetarklassmiljön och Linda Henrys starka kvinnoporträtt för tankarna till den brittiska diskbänksrealismen, men skillnaden är att Beautiful Thing i starka färger vill skildra en lycklig historia. Det är själva poängen. Handlingen är sekundär till känslan som den förmedlar, särskilt till de ungdomar som känner sig ensamma och osäkra i sin sexualitet. Allra bäst fungerar Beautiful Thing första gången man ser den och inte vet hur filmen kommer att sluta. Efteråt går man hem och lyssnar på The Mamas & The Papas Dream a little dream of me för att få känslan att stanna kvar. En liten stund till.
Beautiful Thing