Barbershop

17:45 2 Jun 2003
Personlig hårgrooming i allmänhet är mycket, för att inte säga [I]mycket[/I] viktig inom urban afroamerikansk kultur. Med basen i ghettokvarterets grundval, de svarta arbetarklassarnas egen country club, lokala skvallercentralen, den grå vardagens fristad - nämligen naturligtvis: The Barbershop. Bättre scen för en mysföreställning med Ice Cube - rapparen som blivit skådespelare - i huvudrollen finns förstås inte. Han ser trumpen ut som vanligt, men är en god man. Tredje generationens ägare av detta etablissemang för svart kulturmanifestation beläget i Chicagos sämre delar. En ung man som gör så gott han kan men har varken självförtroende (som morot för universell framgång har han sparat ett tidningsurklipp på Oprah Winfreys partner Stedmans gästhus - tänk att ha ett sånt ställe!) eller geisten att komma vidare från sitt håriga arv. Herregud, han får det inte ens att gå runt! Ett mähä, kanske en taskig personanalytiker skulle säga. Ni hör "Ice Cube" och tror nu följaktligen att han gör ännu en slumfars med oupphörliga skrik, sexskämt och hårdluktande bajshögar. Men [I]Barbershop[/I] är snarare en relativt lågmäld variant på genren. Mer mot ambitionen "varm komedi med seriöst budskap". Det senare visserligen inte krångligare än att du kan läsa det på vilket mjölkpaket som helst, och visst gapas det och klantas och flämtas med entusiastisk kontinuitet även här. Levererat av det vanliga klyschgalleriet "tossig farbror", "puckad thug-wannabe" (spelad av 90-talsstjärnan Larenz Tates bror Lahmard) och "argsint foxy lady" - här alias söta hiphop-drottningen Eve. Det behöver knappast påpekas att filmen främst samlar intresseklubben för oss som älskar hiphop och r'n'b eller bara är whiggers generellt, men lite längre än så kan nog [I]Barbershop[/I] nå. Den har en rar ton och gott humör och problematiken moral/mognad/mänskliga relationer är ju definitivt inte förbehållet endast folk som diggar att slappa på en frisyrsalong. Däremot presenterar filmen lite väl många öden som ska få en grundlig genomgång och sirapsdränkt upplösning. För mycket brunt socker i din afro är aldrig bra.
Barbershop