Varför hyllar ni storkapitalet? Man är inte ”mullig” för att man har EN fettvalk

4:30 27 Maj 2016

Åhléns släpper en reklamkampanj som ska krossa åldersnormen. H&M lanserar vårmodet med kvinnor i slöja. Klädmärken som har modeller som ”bryter mot smalhetsnormen” maximerar sina vinster. Och folk prisar hur progressiva och normkritiska de stora multinationella företagen plötsligt har blivit.

Någonting stör mig med de här hyllningskörerna. Visst är det bra att reklampelare och Facebook-ads innehåller något annat än de stereotypa modellerna. Vad som är irriterande är dels att folk inte förstår att företagen har ”mulliga” (det vill säga, som har ett BMI över 19) modeller för att tjäna pengar. Företag använder sig givetvis av ”mulliga” modeller av samma anledning som de använder sig av kvinnor och män med idealkroppar. De har gjort en marknadsanalys och tror att det ena eller andra valet av modell kommer att gynna försäljningen. Eftersom feminism är lika poppis som fitness nuförtiden är det inte konstigt att H&M hakar på.

Ibland när skeva ideal och modeindustri diskuteras verkar det som att folk har uppfattningen att företagen, eller marknaden, har någon inneboende moralisk status eller vilja – att reklammakarna retuscherar bilder för att de är onda och vill att tonårstjejer ska må dåligt, alternativt för att de vill underblåsa patriarkatet. Men nu, helt plötsligt, har de fått upp ögonen och blivit feminister.

Så är det inte. De är alltid ute efter vinstmaximering. V I N S T M A X I M E R I N G är nämligen det enda företag bryr sig om.

Och det är ju inget dåligt med det. Jag är inte socialist och tycker egentligen att den nya reklamtrenden är bra, för det bevisar att man kan förändra utan förbud och utan att avskaffa den fria marknaden. Det som stör mig är marxist-feminister som hyllar storkapitalet för att de har sett en ”mullig” modell på en pelare i tunnelbanan. Det är så lol.

Och sen är det ju det här med ”mullig”. För trots att modellerna inte ser ut som Kate Moss är de knappast representativa för befolkningen överlag. Alla tjejer i så kallat normkritiska kampanjer ser alltid minst lika bra ut som den snyggaste tjejen i klassen. De har perfekt hy. De är ”mulliga” för att de har en (1) antydan till fettvalk. De har perfekta leenden och kritvita tänder och svallande hårlockar.

Egentligen bryr jag mig inte, eftersom jag genuint inte bryr mig om reklam och ideala kvinnokroppar. När jag ser en bild på en modell tänker jag att det där är en annan typ av människa, det där har inte med mig att göra. Eller tänker och tänker, jag lägger inte märke till det liksom.

Men jag blir ändå störd, för precis som med bostadsmarknaden stör jag mig på folk som inte har grundläggande förståelse för hur en marknad funkar, och hyckleriet med att uttalade vänsterfeminister hyllar män i mångmiljardsföretag som kan ta ut maffiga vinster eftersom de har approprierat en politisk rörelse.

/Karin

 

15 kommentarer | “Varför hyllar ni storkapitalet? Man är inte ”mullig” för att man har EN fettvalk”

Skriv kommentar
Tillbaka upp
  1. A skriver:

    No shit sherlock. Det tror jag verkligen ingen annan förutom du är fullt medvetna om.

    På riktigt, det här är väl inga nyheter direkt? Och jag tror knappast att gruppen ”vänsterfeminister” (vad krävs för att räknas som det?) är de som trillar i den fällan, för de är heller inte målgruppen som reklamen är avsedd för

    1. Livets ord skriver:

      Nä det har du rätt i iofs, unga kvinnor e ju inte H&Ms målgrupp, tänkte inte på det, sorry!!!

      1. A skriver:

        Så ”vänsterfeminister” = 17åriga tjejer som handlar på H&M? Oklart

  2. Erik W skriver:

    ”jag bryr mig inte”

    Skriver ett helt bloginlägg om fenomenet.

  3. Hannah skriver:

    Det är väl klart att de inser detta. Men de inser också att reklam med bilder på kvinnor kommer inte försvinna. Om stora företag nu ska tjäna pengar med bilder på kvinnor kan de iaf göra det med lite softare bilder som skadar unga personers psyken en smula mindre än det vanliga.

    Men var är de här extremvänsterfeministerna som hyllar fenomenet? En like på facebook eller delning på twitter är väl inte en hyllning? Eller är det nån extremvänsterfeminist som faktiskt har skrivit långa inlägg om hur glad hen är över detta och kanske till och med skickat blommor till H&M-Johan som tack? Jag tror inte det, men om jag missat det vore det intressant att läsa.

    1. Frågande skriver:

      Som Hannah skriver hade jag också gärna sett referens till vilka dessa vänsterfeminister – som hyllar! – är. Jag kan inte komma på nån.

  4. Apan skriver:

    Wow, någon har verkligen genomskådat marknadens transparens och bestämt sig för att upplysa oss vanliga dödliga om detta. Such impress.

    In other news: på onsdag är det första juni. Dagen efter är det den andra.

  5. Berit skriver:

    Gillar din iakttagelse. Ett annat intressant fenomen är vänsterfeminister som springer omkring i Adidaskläder och är ”tuffa” med stora loggor. Oftast brukar de beskriva sin kärlek till det stora företaget helt utan distans.

  6. Lisa skriver:

    En annan intressent strategi är att om man kallar sig ”feminist” så kanske man ska lägga fokus på att kritisera (som beskrivet i detta inlägg) de ”män på mångmiljardsföretagen som aproprierar på en politisk rörelse” istället för att skriva ett helt inlägg där man kritiserar andra kvinnor.

    Ser med spänning fram emot det inlägget. Just a thought

    1. Berit skriver:

      Ingen har kritiserat andra kvinnor kära Lisa. Det må vara kritik mot vänsterfeminism, men det är inte lika med andra kvinnor. Vänsterfeminister kan ju ha olika kön. Eller?
      Och det blir ju lite sorgligt ifall vi inte får kritisera feminister med andra ideologier.

      1. Lisa skriver:

        klart att det finns ”vänsterfeminister” (som f.ö är ett konstigt uttryck, vänster är det som ÄR feminism) av alla kön. Men likväl så är väl fokuset här att rikta kritik mot dem (män) som FAKTISKT GÖR detta utnyttjande och aproprierande av en rörelse än att rikta kritik mot dem som känner en positiv inställning till att få se andra, om än fortfarande väldigt normativa, kroppar i det offentliga rummet än de smala vita kroppar vi är vana vid? Förstår inte poängen med denna artikel, var vill skribenten komma? hon ”bryr” sig ju inte ens om vilka kroppar som får synas enligt henne själv.

  7. Ida skriver:

    Okej. Så du kan tycka att det är bra för att du ”bryr dig inte”. Men vänsterfeminister får inte göra det.. Spännande.

  8. Peter Eliasson skriver:

    Det är väl klart att klädföretagen ser en öppning att tjäna pengar med denna nya approach. Det är väl inte konstigt med det. Men jag kan fascineras över varför du, Karin – som påstår att du inte är socialist blir störd över att rödskäggen inte lever upp till sina så kallade ideal. Det är väl inget nytt att salongskommunismen frodas i detta land.

  9. livedog skriver:

    ärligt talat vilka ”marxist-feminister” är det som gått ut och hyllat ”storkapitalet”? kan du backa upp det påståendet med något slags källa? försöker inte vara dryg alltså, bara nyfiken!

  10. 토토사이트 skriver:

    It’s a game. Five dollars is free. Try it It’s not an easy game ->-> 토토사이트.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Håll dig uppdaterad!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg