Rågsved dansar och ler

Vad blir det för rap 17:04 19 Feb 2016

Jag har börjat lyssna på dancehall igen. En sak som dom gör inom dancehall som är fett är den här grejen att dom skiter i copyright och vems beat som är vems och så. En gång lyssnade jag på ett program på Sveriges Radio P2 som kan ha hetat "Knaster", eller så hette det annat. Det här var över femton år sen så jag minns inte så bra, men det var ett program som jag tror gick jättelänge och vars koncept var att det var en man som pratade om gammal musik, mestadels Rock n Roll tror jag, alltså på riktigt Rock n Roll, inte "rock n roll" som vi använder "rock n roll" i podden då det bara betyder "all musik med gitarr". I alla fall så den gången jag råkade lyssna så spelade den här mannen låtar från en jamaicansk skiva han hade hittat, där alla låtar var reaggecovers på kända västerländska hits med till exempel Beatles, kanske Abba, och annan rock n roll. Alla låtar på skivan hade naturligtvis samma baktakt och ungefär samma arr. Mannen var jättearg, dels för att det var samma baktakt och ungeför samma arr på alla låtar men han var också jätteupprörd för att det tex inte stod "John Lennon" eller någon annan av orginalartisternas namn någonstans i the credits (linjenoterna? vafan heter detta på svenska? ni vet där som det står stod kompositör, låtskrivare osv på fysiska skivomslag och i fysiska cd-booklets ((cd-häften??))). Det var väldigt intressant att följa den här Rock n Roll-mannens första möte med jamaicansk musikkultur. Han tyckte det var skandal.

Att Jamaicas obryddhet inför västpåhittet "upphovsrätt" är så radikal att piratpartister rodnar är en av de bästa sakerna med reaggedancehallmusik. Om ett beat riddim e bra så kör alla på det. Nordamerikansk rap var lite så, ett tag, innan illuminati FBI gick hem till DJ Drama med 26 olika automatvapen och sa "tjena grabbar! umm den här mixtapekulturen ni håller på med..? den är det slut med nu :/". 

Folk har dock inte helt slutat rappa på andras beats, faktiskt kan hela grejens mest Inception-level-peak grej vara när ca 35% av nordamerikas befolkning rappade över Bobby Shmurdas Hot N****-beat. Bobby hade i sin tur själv tagit beatet från en Lloyd Banks-låt som ingen hade hört talas om innan Bobby took a hot beat and made it a , eh, hot song.

(Inte ens jag orkar googla fram Lloyd Banks-låten nu när jag skriver om den, och jag gillar ändå Lloyd Banks.)

I Sverige rappade uppskattningsvis 0,0% av befolkningen över "Hot N****"-beatet. Det är inte samma sak som 0 personer. Minst tre personer rappade faktiskt över beatet, det är bara det att 3 personer av 9828655 personer måste avrundas ner till 0,0 % om man bara har en decimal. Dom tre personerna är från Rågsved och kallar sig HD, Fiidow och Dhegacade och deras låt heter "Hot Warya" som ju e somaliska och i låten säger en av dom att han e "mordisk som Sideshow Bob". Jag kände en somalier i Göteborg som kallades Sideshow Bob eftersom han hade exakt samma frisyr som Sideshow Bob.

Sideshow Bob

Nu har HD, alltså HD från Rågsved och inte HD från Oakland, tagit nån annans beat igen. Den här gången är det beatet som Stormzy rappar över på WICKEDSKENGMAN 4, som Stormzy i sin tur plockat från en gammal låt med JME som heter Serious. Allt går runt, och det är bra. HD översätter "skengman" till "skäggman" o rappar roliga dissar som "ni har svårigheter med läkarn, ni har svårigheter med läsa!". Alla i bild ser ut att ha just roligt, dom håller på med en städ-dans, alla rappar skriker med, dom blir svettiga. Barn ungdomar som har kul, som hör nått dom tycker är fett och testar att göra något eget av det, det är bra, det är bra för kulturen. Hälsosamt. 

HD - Skäggman (BAMBAMBAM) 

 

/Petter

Fler blogginlägg från Vad blir det för rap