Intervju med branschjournalisten Rolf van den Brink

9:26 19 Maj 2015

Det är ofta journalister intervjuar pr-konsulter, reklamare och så vidare. Men sällan tvärtom. Så jag tänkte testa det, med tanke på att gränserna inom media alltmer suddas ut. Jag ringde upp Rolf van den Brink som driver Dagens Opinion och tidigare har grundat Dagens Media.

Hej Rolf, jag tänkte intervjua dig till min blogg. Du behöver inte vara nervös eftersom du ändå får kolla dina citat innan de publiceras. Det är precis som i polisförhör, man har möjlighet att korrigera i efterhand.

– Har du polisväsendet på dig?

Nej, det var ett tag sedan.

– Jaha, vad vill du prata om?

Du är kanske den medie- och kommunikationsjournalist som är mest intresserad. Hur orkar du vara intresserad?

– Det går inte att vara ointresserad, för då blir det tråkigt, och jag gillar inte att vara tråkig. Du får öka tempot lite. Du är långsam. 

Därtill har du väldigt god personkännedom. Vilka personer bör man ha koll på just nu enligt dig?

– I hela branschen? Generellt tror jag det är de här som befinner sig i bolag med stark teknikkoppling, teknikbolagen. Sedan tror jag att de är sådana som jobbar i opinionsbildande organisationer som driver tydliga frågor.

Du är alltför svepande nu.

– Jag vet, du vill ha namn. Men jag vet inte om jag ska ge dig dem.

– Okej, men säg såhär då, organisationer med starka värderingar. Jag vet att du vill ha namn men då måste jag fundera.

Att fundera är inte alltid av ondo.

– Nej, men det går inte. Jag tror inte det är bra. Personer som säger upp sig och startar intressanta grejer. Jag kan inte säga namn, då måste jag vara oerhört balanserad. Säger jag en sosse måste jag också säga en moderat. Säger jag någon från näringslivet måste jag säga någon från facket.

Nåväl. Vad förvånar dig mest med kommunikationsbranschen? Själv förvånas jag mycket över alla de generiska svar som konsulter inom detta lämnar till medier. Jobbar man med kommunikation kan man väl åtminstone försöka vara lite mer intressant än en enfärgad tapet?

– Absolut är det så. Jag vet inte om det beror på att det är personerna som är färglösa eller reportrarna som är färglösa. Men jag kan hålla med om det. Men jag kan tro att journalisterna måste bli bättre på att hitta de som ger de intressanta svaren… Men jag kan också tycka att det är konstigt att folk berättar så mycket grejer som de gör. Det är kanske fint men det förvånar mig. Man får veta om väldigt mycket grejer, det kanske är den svenska öppenheten.

– Sen kan jag tycka att den svenska kommunikationsbranschen lever ett lite väl aningslöst liv just nu. Nu när de amerikanska jättarna rullar in på allvar, Google och Facebook… Det kommer bli jobbigt för alla som snackar men inte levererar. Allt blir så mätbart.

Vilka knep brukar du använda för att lirka upp folk? Och vad funkar bäst?

– Ja du… Ja du… Det är aldrig fel att vara påläst. Det är aldrig fel att ha etablerade relationer. Analoga relationer kanske man ska säga. Det är aldrig fel att ha analoga relationer. Och att man sätter sig in i personens mindset tror jag är viktigt. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentarer på ng.se granskas i efterhand. Allt innehåll som vi bedömer som olagligt, liksom personliga påhopp, rasisiskt, sexistiskt eller på något sätt stötande kommer att raderas.

Vi polisanmäler alla kommentarer som bryter mot svensk lag. Detta för att värna om våra skribenter och läsare.

Skriv kommentar
Tillbaka upp

Mest läst på NG

Mest läst på NG
Tillbaka
Mer inlägg