Den slovenska likefesten

Rasmus Blom 14:45 16 Aug 2013

Ibland är den största hemligheten gömd rakt framför ögonen på oss. Alla armbågar sig fram, kliver över lik och parfymerar sina cv:n i mediebranschen. Det är svårt att göra sig hörd. Jag funderar mycket över det här. Samtidigt står alla dessa lastpallar överallt. De bara står där! Vackert uppställda på innergårdar med olåsta portar, på byggarbetsplatser omgärdade av låga stängsel, som bord i din kompis andrahandslägenhet täckta av tveksamma dukar. Överallt kan du hitta en lastpall. Fina plankor smakfullt hopspikade till en praktisk träkonstruktion. Det finns i sin tur pantcentraler som inget hellre vill än att ha just dessa lastpallar. Läckra och värdefulla lastpallar. Låt oss göra ett enkelt tankeexperiment. Du kan bara ta en. En enda. För denna enda pall får du idag 50 kronor. Ta två och vi är redan uppe i 100 kronor. Lastpallar som ingen kommer att sakna. Ingen kommer att se något. Jag kommer inte att säga något.

Det finns företag i Slovenien som säljer likes. För omkring 4000 kronor får du idag 5000 likes. Räkna lite på det. Såvida ingen går in och kontrollerar dina likes och blir misstänksam över alla dessa tusentals glada Srdjan, Bratislav, Emilija och Boško kommer ingen att märka något. För ynka 160 lastpallar kan du få hela 10 000 slovenska likes. Det, min vän, är en likeraket. En slovensk likefest. Dessa generösa sydslaver kan göra dig till ett namn i mediebranschen för ingen ansträngning alls. En sen kväll efter krogen, en lastpall på ryggen. En mycket tidig promenad i hamnen, två lastpallar under varje arm. En biltur till industriområdet, tre pallar i bagageluckan. Det är en blomstrande business vi sätter i system. I förlängningen blåser vi palltjuvar tillsammans med slovenerna liv i en gammal ekonomi, en slags byteshandel. Vi pantar lastpallar, Slovenien likear våra blogginlägg. Tillsammans med Slovenien är vi starka. Plötsligt kommer inbjudningarna, festerna, premiärerna, visitkorten och vimmelbilderna. Branschen är ängslig och siffrorna talar sitt tydliga språk. Alla håller masken, ingen ifrågasätter en trendsättare från ingenstans. Bakom det röda sammetsrepet vill ingen bli avslöjad som en bluff, hela stämningen bygger på det. Hela yrkeskåren hemsöks av den tanken. Jag vill inte uppmana till civil olydnad, men detta är mitt bästa tips till alla som vill slå sig fram i mediebranschen just nu. Genom träpallarna via Slovenien går en spikrak väg till den absoluta toppen.

Fler blogginlägg från Rasmus Blom