Varför pratade vi inte mer om den feministiska reklamen i Superbowl?

Brita Zackari 21:41 5 Feb 2014

För att vara en som inte vet särskilt mycket om amerikansk fotboll har jag ändå snackat rätt mycket om Superbowl i veckan. Om Bruno Mars half time show med barnkör, guldkavajer och en trombonspelare som jerkar sin nacke lite som Timbaland när han får feeling, att de lag i vita tröjor (bortaställ) oftast vinner (vilket Seahawks mycket riktigt gjorde), att det nånstans i publiken satt en skitgullig mamma som fick biljetter av sin son (hon hejade f ö på Seahawks).

Och i och med att hela USA kollar på det här så är även reklamavbrotten en del av underhållningen, eftersom det är då de mest påkostade och ofta roliga reklamfilmerna som visas. Det sägs att vissa kollar på detta enkom för reklamen. Och reklamvärlden bloggar om favoriter och har sig. Men eftersom en slot på trettio sekunder kostar 4 miljoner dollar så är det inte direkt nån forutom de stora jättarna som har råd, och sällan är det väl något direkt livsomvälvande. Men i år bara BOOM hände det här: Leksaksproducenten* Goldie Blox deltar i en tävling för småföretagare där vinnaren får finansiering till en slot på Superbowl. Och vann. Så här skrev deras boss i ansökan:

For the past 100 years, construction toys have inspired our boys to be thinkers, builders, and inventors. Our girls deserve the same...I created GoldieBlox because I believe that every girl is more than just a princess, despite what the pink aisle tells them. In under a year, we've grown from a home- made prototype to the shelves of Toys R Us. To survive next to Barbie, we need your help disrupting the pink aisle. Oh, and if we win we've got a group of 6 year old girls ready to rush the end zone. In tutus. - Debbie Sterling Founder / Chief Officer of Fun**

Och så sändes alltså den här feministiska reklamen på stjärnstopp-bästa sändningstid i bakåtsträvarlandet USA. Ett gäng tjejer som crashar en skönhetstävling, kastar ut sina prinsess-slot och leksaksvarianter av hushållsmaskiner och skjuter upp dom i himlen med egenbyggd farkost. Såna chefer.

Det är dock inte den första reklamen Goldie Blox gjort. I höstas släppte dom en BÄTTRE film i form av en remake på Beastie Boys' "Girls". Alla skatetjejer sjunger med nu.

All our toys look just the same. And we would like to use our brains. Älskar när reklam säger nåt vettigt. 

*svårt att sammanfatta exakt vad Goldie Blox är, men byggsatser och "interactive workbooks" typ.

**se boss lady Debbie Sterling TED-snacka här.

Fler blogginlägg från Brita Zackari