#WomenNotObjects påpekar sexism, men missar att lösa den

13:59 1 Feb 2016

Kampanjen We Are #WomenNotObjects har satt diskussionen om reklamvärldens sexism på kartan igen. Nöjesguidens Sofia Zghiguida tycker inte att kampanjen räcker långt.

Sex och kvinnor säljer och det vet reklambyrån Badger & Winters om. Det vet alla. I januari lanserade de kampanjen We Are #WomenNotObjects, en påminnelse om hur sexistisk reklamvärlden är. Byrån publicerade en video där kvinnor visar upp bilder på kända fall av objektifierande reklam. Kvinnorna håller upp bilder, stirrar in i kameran och säger: 

Tillsammans med videon lanserade reklambyrån hashtagen #WomenNotObjects, som de ber folk att använda och "ansluta sig till konversationen". Så nu gör jag det, ansluter mig. 

Jag vet inte om det bara är jag som inte längre imponeras av sådana här kampanjer, men jag gissar att även människor som inte läst genusvetenskap och feministiska teorier har sett de här bilderna förut. Vi möter den här sortens antisexism varje dag. Jag ser den i tidningar, på tv, i tunnelbanan och på Reklamera varje gång jag loggar in på Facebook. Jag är väl medveten om att kvinnor fortfarande objektifieras och sexualiseras i reklam. Jag blir inte direkt chockad när jag ser de här bilderna.

Videon avslutas med texten "I am your mother, daughter, sister, employee, manager and CEO”. Den sortens retorik har i andra fall visat sig ha stark känslomässig effekt. Jag såg den senast i flygbladen som delades ut i samband med de rasistiska attackerna vid Stockholms Central i helgen. "Vi som samlades idag var varken din politiker, din journalist eller din polis. Vi är däremot din pappa, din bror, din make, din kollega, din vän och din granne”, stod det på dem och jag fick rysningar i hela nacken när jag läste det. För jag påmindes om att det faktiskt kunde vara mina bröder och grannar under de där luvorna. Men den här tekniken känns inte alls lika effektiv i kampen mot sexismen.

Vi kvinnor är era systrar, döttrar, kollegor och chefer. Det har vi alltid varit, men det verkar inte spela någon roll. Vi har hört den där meningen yttras så många gånger att den inte har någon effekt längre. Några nyblivna pappor hajar till, köper en tröja med något feministiskt tryck, lägger upp en bild på Facebook och återgår till att titta på inoljade artonåringar i sin nyköpta Sports Illustrated. En kille tänker i några sekunder att hans mamma och systrar förtjänar att bli respekterade, men klappar till en tjej på rumpan i kön till baren senare samma kväll. Ett gäng kollegor himlar med ögonen på ett möte och fortsätter planera en reklamfilm om duschkräm där en naken kvinna ska bada i mjölk. 

Det är fint att Badger & Winters försöker, men de når inte ända fram med kampanjen. De påminner oss om att reklamvärlden alltid varit och fortfarande är sexistisk, att kvinnor är våra systrar, döttrar, vänner och kollegor, men de ger oss ingen lösning på problemet. De glömde att föreslå hur vi ska förvandla objekten till kvinnor igen. Mitt bidrag till konversationen är en enda simpel mening till alla varumärken och reklambyråer: om du vill att jag ska köpa någonting – kommunicera det till mig på ett respektfullt sätt. Och till alla andra: put your money where your feminism is och sluta stödja varumärken som använder sexistisk reklam.

Läs även: #InteErKvinna - vita kvinnor säger ifrån.

Stad: 
Kategori: