Erik Svedäng.

Vid sidan av spelundret

16:38 23 Nov 2015

Erik Svedäng har gjort årets kanske mest intressanta svenska datorspel. Men risken är att de allra flesta kommer att missa det.

Det talas om “ det svenska spelundret”. Om de där enormt framgångsrika företagen som huserar på en anmärkningsvärt liten yta i innerstads-Stockholm. Dice, King och Mojang. Men det existerar en verklighet bortom jättarnas miljardprojekt. En verklighet som inte är så polerad. Där känsla, experimentlusta och vision går före målgruppsanpassning och profit.

Mitt i den där alternativa verkligheten sitter Erik Svedäng och tittar ut över Göteborgs hamn. Det är en solig höstdag och han har just, tillsammans med en handfull andra spelutvecklare, släppt spelet Else Heart.Break. Ett subversivt och intressant hackeräventyr som tagit fem långa år att färdigställa. Else Heart.Break är ett spel som säkert aldrig kommer sälja i stor upplaga, men som ändå förtjänar pris. Det är nämligen ett av de mest intressanta svenska spel som släppts i år.
– För mig var det här ett sätt att återgå till att syssla med interaktivt berättande på ett forskande och sökande vis, berättar Erik.



I Else Heart.Break tar
spelaren rollen som en läskförsäljare med framtidsdrömmar. Berättelsen utspelar sig i det fiktiva Dorisburg, och huvudkaraktären ansluter snart till en grupp hacktivister. Men spelet nöjer sig inte med att spela upp historien för dig. Det låter dig nämligen interagera med den på ett sätt som få andra spel gör. För att ta dig vidare måste du hacka spelet och böja verkligheten till din fördel. Du kan till och med förstöra spelet om du bara anstränger dig lite. Något Erik uppmuntrar till.

– Spel nu för tiden ska vara så himla fungerande. Som en brödrost. Det ska bara funka och göra jävligt god toast, säger han med ett leende.

2009 vann Erik Svedäng det prestigefyllda Seumas McNally-priset vid Independent Games Festival i San Francisco. Sedan dess har mycket hänt. Konkurrensen har blivit oändligt mycket hårdare. Nu ska spelen släppas gratis och gärna innan de ens är färdiga. Det är svårt att vara spelskapare som Erik är spelskapare. Och det blir bara svårare.
– Det kanske bara är en gubbig, grumpy sak att säga, skrattar Erik. Men jag tycker det var mer intressanta experiment förr. Kanske har ”Spel ska vara spel”-attityden satt sig ännu mer nu. Det var lite flippigare förut.

Erik är bara en av många indieutvecklare som kämpar. Kämpar för att få göra spel om ämnen som utanförskap och sorg – eller som vill få dig att lära dig skriva poesi eller programmera. Det här är också spel som måste få plats i ”spelundret”. Spel som låter dig böja verkligheten – inte bara spränga den.

Läs även: Rollspelen är tillbaka.

Stad: 
Kategori: