Varför flyr vi inte från förtryckarstaten Facebook?

16:17 11 Dec 2014

I staten Facebook.

Så då var det dags igen. Facebook ändrar reglerna – men denna gång är de transparenta med det, så att jag i efterhand inte ska kunna anklaga dem för att ha fört mig bakom ljuset.

 

Jag har lärt mig att syna Facebook och deras försök att upprätthålla en fasad av rättvishet och ödmjukhet. Och lika ofta som jag beklagar mig över deras snedsteg blir jag irriterad över att jag är kvar som medlem.

Jag vet, ingen tvingar mig att vara kvar. På samma sätt som ingen tvingar mig att vara kvar i Sverige, trots fem soltimmar under hela november. Så varför flyttar man inte? Sverige är kallt och Facebook mjölkar pengar ur ens data, men min familj och mina vänner bor ju här. De bor i Sverige och de bor på Facebook. Alternativet är att dra ensam till en solig öde ö i Indiska oceanen, eller till en än mer öde och ensam plats (läs: Ello). Oavsett flytt, digital eller fysisk, så kommer man hädanefter att missa alla framtida familjesammankomster, ölkvällar eller statusuppdateringen som fick hela grannskapet att debattera. Det får mig att inse att: att stå utanför Facebooks gränser är fan som att befinna sig på den där öde ön i Indiska oceanen. Det är visserligen mer än fem soltimmar under november månad, men vem finns där för att njuta med mig ? Ingen.

 

Istället har jag accepterat att jag tillhör staten Facebook och att mitt medborgarskap kommer med många skyldigheter och få rättigheter. Jag behöver förhålla mig till Facebooks användarvillkor, där jag utan förvarning kan få mina inlägg, eller i extrema fall hela min profil och identitet raderad. Mitt medborgarskap med allt mitt innehåll, alla konversationer, alla mina vänner kan tas ifrån mig närsomhelst utan rättslig prövning.
 

Jag läser ständigt om medborgare som deporteras eftersom de inte håller sig till lagarna. Drag queens med tagna namn kickades nyligen ut eftersom de inte använde sina givna. En cancersjuk kvinnas bild på ärr efter en bröstcanceroperation raderades eftersom det ansågs vara pornografi. Och vill man hjälpa andra med sexualundervisning är det bara att glömma – sidorna utplånas en efter en.
 

Samtidigt som man begränsar och stramar åt får vissa, suspekta åsikter ändå Facebooks godkännande – såsom grupperna ”Alla vi som hatar invandrare” och "Heterosexual Awareness Month". Den senare innehåller homofobiska statusar som: "HIV is God's gift to homosexuals. Thank God for HIV." Detta trots att medborgarna protesterat och vädjat till Facebook-diktatorerna att ta bort dem. Vilka det är som sitter på tronen och beslutar detta? Jag vet inte och inte heller har jag fått vara med i processen att bestämma det. Demokrati existerar inte i staten Facebook utan utvecklingen sker per automatik utifrån aktieägares vinstintressen.

 

Och det är just detta vinstintresse ligger till grund för de nya reglerna som införs den 1 januari 2015, och som du automatiskt godkänner genom att enbart logga in på plattformen.  Jag får en push om det i notiscentret.


De nya reglerna består dock inte av några stora förändringar. Nyheten är att företag nu kommer att få betala för säljande inlägg om de vill att någon ska se dem. För medborgare kommer man att försöka samla mer information om dem, även när de surfar på andra hemsidor eller använder andra appar, till exempel genom cookies.


Däremot vill Facebook nu göra det lättare för medborgarna att ha koll på informationen som samlas om dem, ​fotstegen du lämnar efter dig i världens mest överbevakade land. Som för att säga att det är okej att följa mig över hela nätet, så länge jag vet om det. Som för att säga att även om du försöker fly landets gränser har vi ögonen på dig. Som för att säga att, Siduri, ingen utomlandsresa till valfri öde ö i hela Indiska oceanen kommer att rädda dig från vår bevakning.

DE TRE STÖRSTA FACEBOOK-FÖRÄNDRINGARNA 2015

1. Annonsering på dina villkor

Facebook kommer fortfarande att använda data de har om oss, men det blir mer transparent. Dessutom ska man kunna fininställa vilka annonser man vill se och inte.

2. Facebook bygger in en köpknapp

Man adderar en köpknapp för att folk ska kunna handla saker utan att lämna Facebook. Det är dock oklart när knappen kommer till Sverige.

3. Företagen får svårare att göra gratisreklam

Inlägg som är säljande kommer inte att nå ut till företagens följare. Vill man ha organisk räckvidd får man nu pröjsa för det.


Läs även: Hanna Fridén om Facebooks katastrofala anmälningssystem, och Facebooks svar på kritiken.
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!