Valerie Kyeyune Backström: "Hur kan det vara trendigt att dricka vatten?"

11:00 24 Jun 2015

Jag vet inte om alla är besatta av ILoveMakonnens mixtape-serie Drink More Water, om han är en profet eller bara tar för mycket molly. Om alla gör det. Det finns trender, dummare trender, och sen finns det de trender man inte alls förstår. Den gemensamma nämnaren för de senaste är att de alla involverar: vatten.

Vatten, denna träliga men livsnödvändiga dryck. Detta gamla dinosauriekiss som bara återanvänds och återanvänds i en evig cirkel, som borde vara en mänsklig rättighet men som internationella företag köper upp och säljer till en fattig befolkning omvandlat till läsk eller andra förädlade skitdrycker.

Om vatten är källan till allt liv får man väl ta att det också är källan till idioti. I Zoolander parodieras modevärldens vattenfetisch – i en reklamfilm simmar Derek runt som en ”merman” och säger att vatten är skönhetens essens. I intervjuer med erkänt snygga supermodeller och skådisar avslöjas alltid hemligheten bakom deras looks med samma tvåstaviga ord – vatten. Ibland sömn, men alltid vatten. Som om några extra flaskor Evian skulle ha makt att förflytta kindben och fylla ut läppar, som om det inte fanns helt andra mekanismer bakom deras utseenden: genetik, kost, operationer, träning kombinerat med rådande ordning av klass, ras, ålder omvandlat till förment neutrala teorier om skönhet. Det är dumt, men det förklär sig som något annat, och det är smart.

Det gör i och för sig allt. Trender är listiga, de hittar alltid sätt att kapitalisera, att omvandla helt vanliga och ouppmärksammade sysslor till statements. Till något som gör dig som person, som definierar ditt personliga varumärke. Att dricka vatten är inget du gör för att inte torka ihjäl – och även om det fortfarande är den yttersta anledningen, är det hur du gör det som det räknas.

Det har nu resulterat i två trender. Den ena är infused water, det är som gurkvatten fast mer komplicerat. Det vill säga frukter i vatten. Gärna i mason jars. Folk postar bilder som besatta på Pinterest, Tumblr, skriver i caps lock: "GOALS". Utbyter som om det vore recept: man kan lägga mynta och ingefära i vattnet, låta det dra över natten. Utbyter som om det fanns hemliga hälsoegenskaper i bär och frukt som bara kom fram av att lägga en jordgubbe i vatten. Som att summan av det blev något mer än bara en jordgubbe och ett glas vatten.

På Food.com finns det ett recept på iskuber. Någon har kommenterat: ”I harvest my own free-range water, so the idea of putting it in a plastic tray and a commercially made electricity-wasting freezer disgusts me.” Det är på skämt, men det skulle lika gärna kunna vara sant.

Kicks, som annars säljer skönhetsprodukter, har i veckor skyltat med tunga glasflaskor i frostade pasteller och ett hutlöst pris för något som bara ska fyllas med kranvatten. De fyller inte ens en funktion – glasflaskor är inte praktiskt på språng, inte smidiga under träning, inte lätt att kånka i väskan. I marknadsföringen kan man läsa: ”Denna lilla eleganta vattenflaska är en vackert designad lösning på en överförpackad och plastig engångsvärld”. 

Tänk om det fanns en lika vacker och designad lösning på folks dumhet, världens futtighet, alltings förgängligthet? Isåfall skulle 350 kronor vara ett kap.

Läs även: "Vem har råd att vara ful?".

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!