Bakom förkortningen YCJY gömmer sig Göteborgs senaste indieutvecklare. Nöjesguiden träffar spelutvecklarna som går på djupet med sitt kommande The Aquatic Adventure of the Last Human.
–Vi dricker inte alltid champagne på jobbet, men Josef fyller år idag och vi firar att vi vann Dreamhack Indie Award i helgen.
Christopher Andreasson och Josef Martinovsky har varsitt glas bubbel framför sig på bordet. Kontoret som det nystartade spelföretaget YCJY arbetar i är egentligen ett kök i en lägenhet som Josef och Christopher delar. Flärden är högst tillfällig – även om arbetet med kommande och just prisbelönta The Aquatic Adventure of the Last Human redan lyckats göra ett avtryck.
YCJY utgör ännu ett i raden av unga, lovande spelutvecklaruppstickare från Göteborg. Staden som fostrat talanger som Erik Svedäng (Blueberry Garden, else Heart.Break()) och Dennaton-tvillingarna (Hotline Miami) är möjligen på väg att få ytterligare en anledning för indiekonnässören att rikta blicken mot Sveriges framsida. Spelet YCJY arbetar på har uppmärksammats i spelmedia världen över och redan snurrat ett varv på Kickstarter.
Josef och Christopher träffades på spelutbildningen i Skövde. Som många andra sökte de sig dit på grund av ett stort och långt spelintresse. De var med i samma band och bestämde sig snart för att försöka göra ett spel tillsammans. Keep Walking EP, Josefs och Christophers första projekt, är nästan mer en interaktiv musikvideo än ett regelrätt spel. Det känns som The Verves Bitter Sweet Symphony kört genom något slags Gameboy-filter. Huvudkaraktären går nedför gatan, dricker öl, röker och lyssnar på bra musik. Inte så mycket mer. Men här finns ändå löftet om något mer. En liten försmak av vad den lilla spelutvecklarduon kanske kommer kunna göra i framtiden. Stil blandat med en känsla för helheten, på något sätt. Efter utbildningen flyttade de till Göteborg.
– Vi var båda arbetslösa och bestämde oss för att göra ett större, “riktigt”, spel tillsammans och så föddes The Aquatic Adventure of the Last Human, minns Christopher.
The Aquatic Adventure of the Last Human har ett mer traditionellt tilltal än sin föregångare. Ett rymdskepp återvänder till jorden efter att ha rest genom ett maskhål. Planeten som den namnlöse rymdfararen återupptäcker är täckt av enorma vattenmassor. Och kvar finns bara de dränkta resterna av en förlorad mänsklighet. Fokus för spelet är på episka bossfighter. Här finns jättelika undervattensvarelser som trålar djupen i jakt på dig, spelaren. Tanken är att du ska utforska havsdjupen i lugn och ro – och sedan stöta på utmanande monster regelbundet. Inspirationen hittar de i allt från Life Aquatic och Apornas Planet till Metroid och Shadow of the Colossus vidare till Tintin och David Bowies Queen Bitch. Förlagor som alla har starka karaktärer. I YCJY:s spel finns däremot ingen huvudkaraktär. Rymdskeppet, eller ubåten, blir istället bokstavligen en farkost att transportera spelaren genom historien.
– Tricket blir då att få spelarens handling runt den världen vi har skapat och ens mål att bli ett med ubåten, förklarar Josef. Det blir mer ens eget äventyr i vår värld. Jag gillar det. Att testa sina vingar i spelbranschen är något de båda länge velat göra, men också något de upplever skrämmande. Pressen är hög och konkurrensen enorm. Det är lätt att försvinna i mängden spel som ges ut dagligen. Många av de som trots allt satsar på att göra spel gör det inte för att bli rika, utan för att de faktiskt vill skapa något i den kulturyttring de räknar som sin egen. Trots att YCJY är relativt nya har de redan en ganska krass syn på branschen. De vill inte ta emot stipendier eller riskkapital. Josef menar att de vill leva på det de gjort.
– Jag tror inte jag hade hållit på med spelutveckling om mitt mål var att tjäna pengar, fyller Christopher i. Om vi kan klara av att leva på att göra spel är jag mer än lycklig. Det är lite tråkigt att svenska spel är så förknippade med pengar.
Var ser ni er om fem år?
– Jag ser inte var vi är om fem månader ens, säger Christopher. Förhoppningsvis klarar vi av att betala en hyra, mat och öl. Vi är taggade på att göra fler spel!
The Aquatic Adventure of the Last Human (PC, eventuellt även Linux och Mac) har inte fått ett officiellt släppdatum ännu.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2015.