Och bygger chatbot som ordförande.
Servicebotar, kundtjänstbotar och spambotar som vill ha bättre villkor på sina arbetsplatser. Det är verkligheten i TCO:s nya kampanj Face Tomorrow like a Swede, där A.I.s organiserar sig och startar världens första fackförbund för artificiell intelligens – för att kunna leva ”Like a Swede”.
Digitaliseringen gör att arbetsmarknaden befinner sig i ständig förändring, men den svenska partsmodellen är med på resan. Detta vill TCO illustrera i en ny kampanj där framtidens arbetsmarknad gestaltas av att artificiell intelligens som vill ha bättre arbetsvillkor, organiserar sig och startar ett fackförbund.
– Partsmodellen har drivit på och hängt med i utvecklingen på arbetsmarknaden i åttio år. Den kommer att göra det i åttio år till. Minst. Partsmodellen kan sammanfattas med ett ord – samarbete – och för en arbetsmarknad i ständig förändring är det viktigt med starka fackliga organisationer och ett bra samarbete mellan fack och arbetsgivare, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.
I spetsen för fackförbundet står chatboten Clever. Clever är specialutbildad inom den svenska partsmodellen och fungerar som ordförande för fackföreningen. Boten lever och verkar på sajten likeaswede.se, som är konstruerad med en så kallad honeypot-mekanism för att attrahera A.I.s och andra programvaror på nätet. Antal A.I.s som har passerat fackförbundets sajt anges i en räknare och kan ses som potentiella medlemmar.
Kampanjen, som är uppföljare till YouTube-succéerna Like a Swede och Business like a Swede, har premiär idag på likeaswede.se.