Kändisskjutsen

Svenska Carpool Karaoke-kopian är ett vrak

09:01 1 Sep 2016

Kändisskjutsen är en blek copy/paste på framgångsrika Carpool Karaoke.

Vad är grejen med teve och bilar nu för tiden? Förr var en bil på tv lika med ett gubbnördigt Top Gear-program – eller (om du hade tur) så kunde den prata och bekämpa brott, som i Knight Rider. Men idag kan bilar och teve handla om precis vad som helst.

När komikern och biltoken Jerry Seinfeld 2012 lanserade webb-tv-formatet Comedians in Cars Getting Coffee så var premissen exakt det. Komiker som åkte bil. Sedan drack de lite kaffe. Visst, jämfört med Seinfeld – som var ”en sitcom om ingenting” – så var Comedians in Cars Getting Coffee en konceptuell level up.

För några år sedan tog Carpool Karaoke ”bilar och tv”-trenden till nya icke garage-kompatibla nivåer. Här bjöd The Late Late Show-värden James Corden in artister för att fulsjunga karaoke i hans bil medan han utsatte sina medtrafikanter för livsfara.

Båda formaten blev internetangelägenheter utan motstycke. I ett specialavsnitt av Comedians in Cars Getting Coffee gled Seinfeld runt Vita huset med Barack Obama, och i somras tog Michelle Obama ton i James Cordens bil i ett klipp som har över 42 miljoner visningar.

Kanske var det tittarsiffrorna, eller världskändisarna som MTG såg framför sig när de fick för sig att göra en svennecover av Carpool Karaoke. Vilket resulterade i Kändisskjutsen, som du nu kan bevittna på Viafree. Men innan du gör det: stålsätt dig. För jämfört med Carpool Karaoke har ambitionsnivån för Kändisskjutsen skruvats ned med besked.

I stället för en småputtrig James Corden får vi en slumpmässig reklamradiosnubbe som fick jobbet enligt castingstrategin ”dra namn ur hatt”. Och som alternativ till superkändisar som Adele och Britney Spears utsätts vi för Laila Bagge och ”killarna från Lyxfällan”.

Självbedrägeriet har inte varit lika allomfattande sedan TV3 pitchade Parnevik som ett svenskt Keeping up with the Kardashians. Eller när TV3 pitchade Karlssons som ett svenskt Keeping up with the Kardashians. Eller när TV3 pitchade Jockeboi och Jonna i Nöd och Lust som ett svenskt Keeping up with the Kardashians.

Vad är då nästa steg? Att lansera en nedbantad svennefiering av Comedians in Cars Getting Coffee? Men i stället för Jerry Seinfeld: Joakim Lamotte. Som alternativ till exklusiva vintagebilar: Joakim Lamottes bil. Och i stället för kaffe: Jordens undergång.

Läs även: "Vad är det för jävla trailersamhälle vi lever i"

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!