Stigbergets Bryggeri vill inte bli för stora

20:49 3 Aug 2017

Det har gått drygt fyra år sedan Stigbergets Bryggeri drog igång sin verksamhet som en utväxt från Hagabions Café och Kino. Idag är de ett välrenommerat mikrobryggeri med kunder från hela världen.

Trots att produktionen vuxit rejält sedan starten tillverkas fortfarande all öl i det lilla bryggeriet på Gamla Varvsgatan nedanför Sjöfartsmuseet. Men inte så länge till, i höst väntar nästa satsning då bryggeriet växer i form av en filial på Ringön.
– Eftersom vi bara har haft kapacitet att producera en viss mängd har vi fått portionera ut det vi har, en del till export, en del till Göteborgskrogarna och en del till Systembolaget. Och det har tyvärr hänt att vi inte kan leverera det som efterfrågas. Men detta kommer vi förmodligen att få bukt på när vi flyttar in i lokalerna på Ringön och därmed kommer vi kunna öka produktionen, berättar Ivan Larsson som jobbar med försäljning och som alltiallo.

– Kortfattat så hade vi från början en krog, Hagabions Café och Kino, där vi började ta in en del hantverksöl. Vi sökte en bra pilsner på tank, men det fanns inte att få. Så vi bestämde oss för att försöka själva. Vi bryggde cirka 50 000 liter först och nu är vi uppe i runt 450 000, berättar vd:n Nils Hultkrantz .

Näst efter Kino, vem är er största kund?
– När vi drog igång 2013 var Kino vår enda kund, vår största kund året därpå och vår största krogkund 2015. Störst kund idag är Systembolaget, följt av ett antal importörer runtom i Europa, säger Nils Hultkrantz.

Ni är ett så kallat hantverksbryggeri, vad innebär det egentligen?
– Det är en glidande skala från den riktigt småskaliga och människonära bryggprocessen hemma i köket till enorma anläggningar som de flesta skulle kalla industriella, men där ambitionen är att nå samma kvalitet som köksbryggaren. Det är alltså en kvalitetsinriktning. Det är min definition och den kanske inte är universell. I vårt fall är det fortfarande en handfull personer som följer hela bryggprocessen från början till slut, berättar Nils.

stigbergets_bryggeri_2017_ljusare.jpg

Vad är det märkligaste som hänt sedan starten?
– Framgången.

Hur har ni gjort för att nå ut så bra?
–  Alltså det vi har jobbat med sedan starten är kvaliteten, det har alltid varit det viktigaste för oss. Sedan har det spridit sig via nördarna, berättar Ivan Larsson.
– Det finns ju appar såsom Untapped och Ratebeer där folk betygsätter sin öl. Vad man dricker, vart man har köpt den. Det har hjälpt hela ölbranschen. Det har gjort att alla små bryggerier har tittat fram. I Sverige har vi ju Systembolaget. Stigberget har legat bra i tiden, med till exempel West Coast som passat väldigt bra i Göteborg. Har man ett starkt hjärta så löser sig ju resten. Med Systembolaget får vi spridning i hela Sverige. Det är oerhört tacksamt, säger Ivan.

Ni ska satsa på USA, kan du berätta lite mer om det?
– Vi satsar framförallt här, i Majorna i Göteborg i Sverige. Det vi gör i USA nu är en kul grej som kan få fortsätta vara en kul grej eller utvecklas till något mer affärsmässigt framöver. Det är väldigt löst än så länge. Men vi har just nu en riktigt grym amerikansk bryggare som reser runt och gör lite samarbeten med andra bryggerier i staterna. Vi får se vad det leder till, säger Nils.

Hur stora kan ni bli?
– Volymmässigt verkar det vara oerhört svårt att vara riktigt bra om man blir för stor. Så stora ska vi aldrig bli. Vi planerar en expansion under vintern som möjliggör för en fyrdubbling av volymerna inom ett par år. Men det gäller att växa lagom fort. Det absolut viktigaste är att kvaliteten följer med. Göt den inte det är det bättre att stå kvar, säger Nils.

Godaste ölen just nu?
– Lumor hoppas jag, Stigbergets senaste dubbel-IPA. Första batchen väntas blir klar nu i Augusti.

Du har väl inte glömt att följa Nöjesguiden på Facebook?

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2017.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Fei

Lägst upp i Petter Stordalens hotellkomplex på Lindholmen ligger restaurang Fei.

Krogrecension: Husette

En nytändning och lägesföränding behövdes efter pandemin och det blå trähuset med stor potential, omringat av kulturskapare, skulle bidra med just det.

Bar Minimal

Vid sidan av ett sort fokus på naturliga viner har Bar Minimal gjort sig känt för sin hantverksmässigt tillagade pizza.

Bikt

När fyra rutinerade krogrävar slog sina påsar ihop blev resultatet restaurang Bikt.