Skam-hypen gör att spelbolag kan annonsera gratis i svenska tidningar

14:51 16 Jan 2017

Har de ingen skam i kroppen?

Jag har blivit så fruktansvärt trött på Skam. Om jag hör ordet "drittsekk" igen blir det SD för mig. Det har inte så mycket att göra med serien i sig, för den älskade jag nämligen, utan alla dumma kulturtexter den gett upphov till. Läste nåt om att folk som tittar på Skam är konstiga för att de vill gå i gymnasiet igen (man kan väl ha andra bevekelsegrunder för att titta på en serie än att man vill byta liv med karaktärerna). Läste nåt annat om att Skam är kefft för att den inte skildrar verkligheten för alla gymnasiekids som inte blir bjudna på fester utan bara sitter hemma vid datorn hela helgerna (låter skitkul att se en serie om någon som bara sitter hemma och dattar). 

Men tidningsredaktionerna vet att allt med ordet Skam i rubriken är lika med klick just nu. Därför kommer de fortsätta pumpa ut skit. Ett tydligt bevis på det är att bland andra Aftonbladet, Göteborgs-PostenHelsingborgs Dagblad, Uppsala Nya Tidning och Sydsvenskan har tagit in en artikel från nyhetsbyrån TT som inte är något annat än gratisreklam för spelbolaget Betsson. Artikeln har rubriken Sana näst på tur i Skam? och handlar om att Betsson har tagit fram odds på vilken av karaktärerna säsong fyra ska handla om. Den innehåller meningen "Blir det rollfiguren Sana Bakkoush som blir nästa huvudperson i norska NRK:s dundersuccé "Skam"? Ja, om man får tro spelbolagen."

De skriver alltså "spelbolagen" i plural trots att hela artikeln är byggd på ett pressmeddelande från Betsson som jag själv fick tidigare idag. Den tar inte upp odds från några andra spelbolag. Min fråga till dessa tidningar är varför de tycker att det finns ett nyhetsvärde i att Betsson sitter och killgissar om vem nästa säsong ska handla om, och varför de tycker att just Betsson är en auktoritet på området? Har de ingen skam i kroppen?

Läs även: "TV-recension: Skam"

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!