Sagan om Nifflas återkomst

13:48 13 Apr 2017

Indiepersonligheten Nicklas ”Nifflas” Nygren är tillbaka med spelet Uurnog – hans första soloprojekt på fyra år.

Nicklas ”Nifflas” Nygren symboliserar på många sätt det som vi under några år på 00-talet kallade för ”indie-utvecklare”. En ödmjuk och vänlig allkonstnär som utvecklar spel för att uttrycka sig – inte för att bygga företagsbrand och sedan snabbt sälja till högstbjudande. Och Nifflas personlighet lyser på många sätt igenom i hans spel. Underfundiga skapelser som kanske inte ser så mycket ut för världen, vid en första anblick, men innehåller mer själ och hjärta än det mesta som produceras.

Ursprungligen från Gävle, men det var först i Umeå som Nicklas började satsa seriöst på spelskapandet. Han gjorde sig känd för Knytt-serien, Saira och Finck, men gjorde också ett spel till en dokumentär om en alkemist. Efter ett par år i Köpenhamn, där Nicklas arbetade som lärare (och var med och utvecklade Affordable Space Adventures till WiiU tillsammans med Knapnok Games), är han nu på väg tillbaka till Sverige och Umeå. 

Hur skulle du säga att din syn på (spel)skapande ändrats under åren?
- Min syn är nog mest bara att jag vill göra spel som jag tycker borde finnas. Vad det innebär har ändrats med tiden. På senare tid har jag blivit mycket mer tekniskt lagd, och vill många av spelens aspekter ska vara en utmaning att programmera.

Efter Affordable Space Adventures experimenterade Nifflas med prototyper i ett år utan att lyckas hitta något han ville gå vidare med. När han upptäckte Mario Maker, Super Mario-spelet som låter spelarna bygga egna banor av de klassiska byggstenarna, lossnade det dock. Han insåg att han behövde göra en snabb och lättarbetad baneditor – och i och med det var arbetet med Uurnog igång. I Uurnog märks det ”tekniska” Nicklas pratar om mest i musiken. Men precis som med mycket annat i hans skapelse kräver det att du tittar, eller lyssnar, lite extra noga. Musiken skapas nämligen av dig och världen runt omkring dig.


 

"Jag beskriver all musik i någon form av algoritm"


– Musiken i Uurnog är helt algoritmisk. Det betyder att jag inte "placerar" specifika noter någonstans, utan beskriver all musik i någon form av algoritm. Mjukvaran fick jag göra själv, vilket tog ungefär halva Uurnogs utvecklingstid. Resultatet blev att spelet dynamiskt kan ändra tempot, ackord och melodier beroende på vad som händer i spelet.

Nicklas beskriver Uurnog som ett ”knasigt och kaotiskt plattformsspel där världen återställs när spelaren dör, med undantag för ett rum som alltid sparar rummets innehåll”. Spelet går ut på att samla ett av varje djur som finns i den lika mystiska som mysiga världen. Den algoritmiska musiken, de plirande små djurögonen och Nifflas patenterade atmosfär gör att det känns litegrann som att det spritter över allt i spelet. Det lever och pulserar, men inte trots att du är där och lever om, utan tack vare det.

Hur kommer din närmaste framtid se ut?
- Nu kommer jag nog fortsätta utveckla mjukvara för spelmusik. Helst skulle jag vilja använda det för att göra musiken till någon annans spel, så jag helt kan fokusera på att utforska algoritmisk musik ett tag. 

Uurnog
Format: PC och Mac
Utvecklare: Nifflas (med hjälp av Corinne Cadalin och Harri Dammert)
Pris: 65kr

Stad: 
Kategori: