Det är minst sagt en spännande tid för dig som hänger i Göteborgs klubbvärld. Precis som staden är under byggarbete är så även djungeln av klubbar. Anrika klubbar stänger ner och nya slår upp. På Lounge(s) övervåning tar Lemonbar form.
Lounges har haft sin trogna kundkrets sedan starten i början på 2000-talet. Frågar du den äldre generationen så har Lounge(s) alltid varit en minst sagt attraktiv mötesplats och har på så sätt kommit att bli en betydande resurs för Göteborgs uteliv. De senaste året har vi, som ramlar in genom portarna efter 00, sett ett nytt klientel ta plats på de fyra olika våningarna.
– Bland annat ser vi ett mönster av rastlöshet i dagens gäster där folk tenderar att hoppa febrilt från det ena stället till det andra. Vi ligger nog i framkant bland dem givna hoppdestinationerna numera. Sedan kanske vi ska passa på att vara lite självgoda och våga berömma oss själva också. Det ligger omsorgsfullt arbete bakom små detaljer som i det långa loppet gör stor skillnad och det är en fin bekräftelse att den ansträngningen verkar ge resultat, förklarar driftchefen Oliver Bull som några av anledningarna till deras framgångssaga.
Nu tar en ny våning form på klubben – vad är konceptet?
– Först och främst känner vi att din fråga ännu mer stödjer vår idé med att förnya den våningen – den har nämligen alltid funnits där – däremot har du rätt i att ett nytt koncept införs. Grundprincipen med konceptet är citron, och namnet på baren är Lemonbar. Utifrån den mallen vill vi ge Göteborg något som känns oprövat och kanske aningen oväntat. Och gult.
Hur kom ni på idén egentligen?
– Idén har mer successivt puttrat fram i takt med att vi förändrade musikgenren på våningen. Den musikomvandlingen sporrade oss till att vilja ta förändringsprocessen ännu längre, vilket matchade bra med att vi länge velat utveckla en renodlad konceptbar som nu blir konkret i sin enkelhet. Bra idéer känns så självklara när dem väl kläckts, men det känns aldrig lika självklart att i efterhand avgöra hur de faktiskt kom till. Nu låter det som om vi kommit på något genialiskt här – det har vi inte. Men vi har gett liv åt något rent och enkelt. Paradoxalt nog är det oftast dem som tar längst tid att få fram. Så efter en del brainstorming, en del sålda lemondrops, en del citroner i dj-båset så kändes det naturligt att Lemobar skulle få födas.
Vad kommer Lemonbar tillföra?
– Vi strävar efter att få ge glada och minnesvärda upplevelser åt folket i olika former. Lemonbar kommer vara med och representera den ambitionen. Dessutom vill vi lyfta fram modeindustrins kreativitet som det sprudlar om här i Göteborg. Lemonbar kommer därför tillföra modeindustrin med en mer spännande plattform för alla märken att få synas på. Här kommer olika säsongskollektioner presenteras och andra roliga kläduppvisningar aktiveras. Den 29 september visar till exempel A Days March upp sin nya höstkollektion.
Vad för reaktioner har ni fått på att ni nu tar bort hiphop-golvet?
– Vi känner att det har fått ett förvånat och ett nyfiket utslag, vilket vi tycker är bra. Det kändes nästan förbjudet att år 2017 ta bort något så populärkulturellt som hiphop. Folk reagera verkligen.
Varför tar ni bort det då?
– Vi kände att det var dags för förnyelse helt enkelt. Hiphop-genren har fått dominera den våningen i flera år nu, vilket har varit hur kul som helst! Men vill man införa någonting nytt måste man göra sig av med det gamla också. Det är en viktig förutsättning. Sedan är det alltid stimulerande att utmana sig själva och prova ny mark. Dessutom vill vi ta hatten av för Yaki-Da och deras Kaffebar som bättre än något annat ställe vet hur man huserar och festar med hiphop.
Vilka kommer vi se dansa där?
– Lounges och likaså Lemonbar är ett ställe för alla. Så förhoppningsvis en så bred skara människor som möjligt. Vi tror att dem flesta har en positiv anknytning till citron, känns lovande.
Lemonbar har premiär den 28 september.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2017.