RECENSION: "En självklarhet som sällan skådas hos en 19-åring" – Joey Badass på Way Out West

Redaktion 11:38 8 Aug 2014

Jo-Vaughn Scott, eller Joey Bada$$ som han är mer känd som, spelade in en video av sig själv rappandes, och laddade sedan upp videoklippet på YouTube. Samma klipp tog sig hela vägen till den kända hiphopsajten WorldStarHiphop. Då var Bada$$ 15 år gammal. Därefter har hjulen snurrat fort för den Brooklynfödda lyricisten. År 2012 släppte han debut-mixtapet 1999, och hiphopvärlden har förvånats och imponerats av hans mogna lyrik, och fängslande texter.

betyg: 4 När han prick 22.00 äntrar Way Out Wests Linné-scen, så gör han det med en självklarhet som sällan skådas hos en 19-åring. ”I love you Sweden”, skriker han ut, och publiken svarar med ett jubel. DJ Statik Selektah står bakom skivspelarna, och första halvan av spelningen spenderas på detta vis, med Statik som pumpar ut beats och Bada$$ som rör sig, rappandes över hela scenen, iförd sin karakteristiska bucket hat.

Han öppnar med 95 til Infinity och publiken svarar med gungande händer i luften. Med en väldig energi underhåller han publiken under tältet, och redan efter första låten slänger han av sig den svarta täckjackan, och torkar sig om pannan. Ständigt med ena armen i luften spottar han sina rader. Under World Domination rappar han hooken ”aye yo who the fuck passed you the mic...”, och publiken fyller i ”...and said you can flow?” På detta vis fortsätter konserten, med en närvarande och energisk Bada$$, och en publik som tar emot och slänger tillbaka energin upp på scenen.

Efter drygt hälften av spelningen kommer Bada$$ kollega ifrån Pro Era- kollektivet, Nyck Caution, upp på scenen, och tillsammans fortsätter de att elda på publiken. Senare i ett mellannummer mixar DJ Statik ihop hiphopklassiker, och festivaldeltagarna hoppar runt till Kriss Kross Jump, och M.O.Ps Ante Up, medan Bada$$ och Caution springer från sida till sida och rappar med i texten.

Detta är Joey Bada$$ första vistelse i Sverige, och av konserten att döma så verkar han trivas väldigt bra här. Vidare fortsätter han att spela några låtar ifrån det kommande albumet B4.Da.$$, som förväntas släppas senare i år. Givetvis tar han sig också tid till att minnas den gamla Pro Era-medlemmen Capital STEEZ, som begick självmord 24 december 2012. ”Peace to Steez” ropar Bada$$ ut, och publiken håller upp sina fingrar som peace-tecken, medan Survival Tactics spelas.

Innan Bada$$ lämnar scenen så ber han publiken starta en mosh pit, och sedan crowdsurfar både Bada$$ och Caution. När de kommer upp på scenen igen saknar Bada$$ sin hatt, men det verkar inte bekymra honom särskilt mycket. Efter en timme under Linné-scenens tält tackar Pro Era-medlemmarna för sig. En timmes högklassig rap är till ända. Publiken strömmar ut. Artisterna går av scenen. Och Joey Bada$$ har än en gång visat att han är en av de mest intressanta och lovande rapparna ute just nu.

/Mohamed Yussuf

Stad:
Kategori: