Per Andersson strävar efter hållbart mode

18:07 15 Mar 2017

Men mycket har hänt sedan Per Andersson startade Velour by Nostalgi för 15 år sedan. Från indiekidsen som hängde i butiken på Karl Gustavsgatan, via 00-talets toppar och dalar, till att idag vara ett modemärke som strävar efter sunda värderingar.

Men vi tar det från början! Året var 1997 när designern och Vd:n Per Andersson tillsammans med en kompis öppnade butiken Nostalgi. Fem år senare gjorde han sina första alldeles egna plagg och Velour var fött.
– Nostalgi byggde på ett klädlager från min farmor och farfars gamla butik som de drev i 50 år och som de la ner 1980. Kläderna funkade väldigt bra med det mode som var stort inom indiescenen just då. Men efter ett par år blev jag sugen på att göra egna grejer och beslutade mig för att designa ett par plagg. Jag ville ha en dressad look som påminde ganska mycket om det vi redan sålde i butiken. Som typ de tre och fyrknäppta kavajerna, berättar Per.

 Sålde det som smör?
– Ja men typ. Sen var det var väldigt många som ville ha våra grejer och vi blev lite kända för att vi var både grymma och givmilda. Så vi sponsrade en hel del band på den tiden, som Cardigans, Sahara Hotnights, Håkan Hellström, Whyte Seeds, The Ark, Bad Cash och typ alla som var coola då. Men det höll inte riktigt i längden, detta var ju dessutom innan sociala medier blivit så stora så det blev ju ingen direkt PR för oss heller.

Vad hände sen?
– Det är en sjukt svår bransch och man måste ha mycket pengar för att klara av svackorna. Men vi har aldrig haft speciellt mycket pengar även fast vi fick in lite kapital runt 2007. Men samtidigt fick vi problem med en sen leverans som gjorde att vi förlorade nästan alla våra återförsäljare i Sverige. Vilket var skitjobbigt men samtidigt så gick det väldigt bra utomlands.

Vad berodde det på?
– Jag tror att det har att göra med att vår look stämde överens med ett mode som växte just då. Detta var i samma veva som som Hedi Slimane blev chefsdesigner för Dior och gjorde kläder som påminde om vår grej.

Vad då för kläder?
– Lite snävare kavajer och en poppig indie look. Så jag tror det var delvis därför det gick så bra utomlands och vi kom in på väldigt många bra butiker som Opening Ceremony och  American Rag i USA. Så under den här tiden kom nästan all vår omsättning ifrån den utländska marknaden. Men samtidigt kände vi att vi var tvungna att försöka satsa i Sverige igen. Men har man en gång åkt ut är det inte så lätt att komma tillbaka igen. Så vi bestämde oss för att bredda kollektionen till en lösare och mer bärbar siluett.

För två och ett halv år sedan kom en vändning i märkets historia. Förutom att sträva efter en välklädd och hållbar look har Velour både skaffat sig en marknadsplan, struktur och investerare.
– Jag kände att det var dags att hitta en ny väg och ett riktigt mål. Med mina nya parhästar och rådgivande styrelse når vi ut bättre med varumärket och jag kan fokusera på kläderna. Jag har alltid velat göra ett värderingsdrivet varumärke men har inte vetat riktigt hur. Så för två år sedan bestämde vi oss för att börja jobba med hållbara kläder för att kunna bidra till en mer hållbar utveckling. I samma veva märkte vi hos inköparna att de idag också ser hållbara kläder som en stark trend vilken de vill haka som såklart är en förutsättning för att vi skall kunna göra skillnad.  För man måste ha med sig butikerna på tåget så att de väljer att köpa in. För om vi kan göra en liten skillnad kanske det kan att ge ringar på vattnet.

Varför valde ni att göra just ett par Svanen-märkta jeans?
– Svanen har höga krav och valda produkter utvärderas från hela dess livscykel. Från produktion av textilfibrer, till försäljning i butik och möjlighet återvinna. Hela vår tanke med miljömärkning är för att uppmuntra och hjälpa kunden att göra medvetna val vilket är vår strategi. Planen är att inom en månad även lansera världens första Svanen-märkta chinos. Till hösten lanserar vi även vår Svanen-märkta jersey, sedan är tanken att vi ska göra en helt hållbar kollektion. Men såklart vill vi också poängtera att när vi gör hållbara plagg är det också väldigt viktigt att de samtidigt håller en hög designgrad samt kvalitet.

 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!