Den amerikanska tjänsten Vinome säger sig vilja skapa "the ultimate personalized wine experience".
Kalifornienbaserade Vinome påstår sig ha utvecklat en metod som gör att de kan matcha vintyper med kundernas DNA. Tillsammans med Helix (som backas av världens största DNA-sekvenseringsföretag) skräddarsyr de vinrekommendationer baserat på analyser av kundernas saliv – allt för att skapa en så bra vinupplevelse som möjligt.
Redan innan Vinome har hunnit etablera sig på marknaden har de dock fått ta emot en hel del kritik av forskare och hälsoexperter.
– It’s just completely silly. Their motto of "A little science and a lot of fun" would be more accurately put as "No science and a lot of fun", säger Dr. Jim Evans, forskare på University of North Carolina, till Statnews.
Evans fortsätter med en typisk forskarzinger:
– I’d put this in the same category as DNA matching to find your soulmate. We just simply don’t know enough about the genetics of taste to do this on any accurate basis.
Här kan du läsa mer om Vinomes pseudovetenskapliga affärsmodell.
Läs även: "Bon Iver lanserar flanellskjorta"