Hon studerar till filmregissör och har redan blivit erkänd i Cannes. Hon har gjort filmer om porrindustrin, snygga tjejer och sminkade killar. Nöjesguiden träffade Ninja Thyberg och pratade om det vi inte pratar om.
Hennes mamma var konstnär och uppmanade henne att bli vad som helst förutom det. Eftersom Ninja Thyberg tycker om att analysera människor ville hon först bli psykolog, men när hon gick sista året i gymnasiet började hon på en fotokurs. Snart satt hon kvar i skolan till klockan elva varje kväll och klippte film.
– Vi var ett gäng som höll på med det där, men jag var den som tog det längst. Jag gick upp i det helt.
Det var då hon bestämde sig. Hon skummade igenom olika filmers eftertexter och insåg att det var en uppsjö av olika människor som tillsammans var skapare. Och där, bland eftertexterna, skulle hon också se sitt namn en dag. Efter gymnasiet läste hon filmvetenskap och upptäckte att filmens makt var stor.
– Film kan vara progressiv, frigörande och skrämmande. Den amerikanska filmkonstruktionen är till exempel avgörande för människors självbild, genom att visa på en representation som förmedlar idéer om hur människor är.
Ninja Thyberg ville bli bäst i Sverige på någonting inom film och det lutade åt klippare eller filmfotograf.
– Inte regi. Inte då. Det kändes oöverstigligt, svårt och skrämmande. Jag hade en bild av en regissör som ett slags geni, med en medfödd förståelse för filmmediet.
Det var med den uppfattningen hon började på Fridhems filmlinje, en folkhögskola i Skåne där många inom filmbranschen har odlat sina rötter. Ett halvår in i utbildningen vågade hon erkänna för sig själv och andra att det var regissör hon ville bli.
– Jag upptäckte att det här med att vara regissör inte var svårare än att ha en vision och driva igenom den.
När hon väl hade bestämt sig för att göra film gav hon sig själv tio år på sig att vara dålig och strävade efter att varje filmprojekt hon tog sig an skulle bli bättre än det föregående.
– Man får inte stanna upp och tro att man kan någonting. Om jag stannar upp är det för att reflektera över varför något inte blev bra, så att jag lär mig till nästa gång. Vill man göra film måste man vara otroligt dedikerad och beredd att ägna sitt liv åt det.
Så vem kan bli regissör? Ninja Thyberg tror att den traditionella bilden av en regissör är en bra ledare med kreativitet, envishet och tydliga visioner. Samtidigt säger hon att hon har fått lära sig att bemästra många av de egenskaper en regissör behöver, med grunden i en kompromisslös drivkraft, ett bra fokus och en besatthet i sina olika projekt.
– Jag blir så besatt att jag blir knäpp. Olika personer säger att jag ska släppa grejer, sådant som för andra verkar irrelevant men som för mig är viktigt. Det är inte bara detaljerna som är viktiga när jag jobbar, utan allt.
När hon var femton fick hon ett feministiskt uppvaknande och började intressera sig för porrindustrin, vilket senare ledde till en B-uppsats inom ämnet när hon läste genusvetenskap. 2013 vann hon pris för kortfilmen Pleasure; en rå men humoristisk skildring av förberedelserna inför en porrfilmsinspelning, där huvudpersonen Marie ska vara med om en ”double anal”. Ninja Thyberg undersöker perspektiv utifrån sammanhang som för kvinnor – ofta okommenterat – innebär förnedring eller objektifiering.
– Genom mina filmer vill jag föra in aspekter som jag tycker saknas i debatten.
Under castingprocessen till Pleasure fick hon en tankeställare som gav henne idén till kortfilmen Hot Chicks, där fem ”snygga tjejer” gör sig i ordning inför en musikvideoinspelning. Vad innebär det att förminskas till att enbart vara en ”snygg tjej”? När Ninja Thyberg gör film söker hon ständigt efter svar, men utan att bli tillfredsställd.
– Kunskap är att söka svar och inte komma fram till sanningen men få mer kött på benen.
Med Hot Chicks vann Ninja Thyberg pris för Bästa regi i sektionen 1 km film under fjolårets Stockholm Film Festival. För prispengarna gör hon ännu en kortfilm: Hingsten. Filmen handlar om en ung hästtjej som är kär i sin ridlärare. Utifrån klassiska stereotyper är hon yngre och fysiskt mindre än han. Men i Hingsten är det hon som erövrar honom istället för tvärtom.
– När två personer av olika kön har sex i verkligheten är tjejer ofta passiva medan männen är aktiva. Männen erövrar och kvinnorna blir tagna. Det är farligt för alla, och framförallt för kvinnor.
Vid sidan av slutklippningen till sin examensfilm Girls & Boys och arbetsprocessen till Hingsten planerar hon att göra en långfilm av Pleasure, vars handling hon spånade fram när hon pluggade filmmanus på Broby Grafiska 2011-2012. Men hur tar man sig an en idé och jobbar med den under så lång tid utan att tröttna?
– Jag återkommer till ämnen jag kom på för tio år sedan. Jag har stoff för ett helt liv.
I Ninja Thybergs examensfilm Girls & Boys är det tjejerna som för ovanlighetens skull får de roliga replikerna. Filmen handlar om två töntiga tjejer som ska gå på sin första coola fest med en massa snygga killar. I filmen är tjejerna korthåriga och osminkade. Killarna ser däremot ut som tjejer gör mest. Under filminspelningarna till Girls & Boys upptäckte hon en påfallande likhet mellan vår tids kvinnoideal och de unga killarnas kroppar.
– När de sextonåriga killarna väl fått på sig smink, hår, kläder och skor var skillnaden mellan dem och socialt konstruerade tjejer så liten att ingen såg någon skillnad, så då var det som att vi var tillbaka på noll igen.
Ninja Thyberg får frågan om hon blir provocerad av sexistisk reklamen i tunnelbanan. Hennes svar dröjer inte.
– Ja, jag är arg hela tiden. Det är en drivkraft.
Läs även: "Jag älskar porr, jag hatar porr".